Banker's Review Online - Θόδωρος Σκυλακάκης: Απαιτείται βαθειά αλλαγή στο πρόγραμμα προσαρμογής

Τρίτη, 24 Οκτωβρίου 2017

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Strategy and Development

Θόδωρος Σκυλακάκης: Απαιτείται βαθειά αλλαγή στο πρόγραμμα προσαρμογής

4 Νοεμβρίου 2013 | 12:31 Γράφει ο Θανάσης  Κάλφας Topics: Ευρωπαική Ένωση,Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

Θόδωρος Σκυλακάκης*

Ο Ευρωβουλευτής Θόδωρος Σκυλακάκης, έχοντας συμμετάσχει σε πολλές Κοινοβουλευτικές Επιτροπές του Ευρωκοινοβουλίου για θέματα προϋπολογισμού και οικονομίας, μίλησε στο Banker’s Review για στρατηγικά ζητήματα της Ευρώπης αλλά και των τραπεζών. Παρουσιάζει μάλιστα σημαντικές προτάσεις ως προς το τι απαιτείται από εδώ και πέρα στις τάξεις των τραπεζών και της ελληνικής οικονομίας.

Banker’s review: Πολύς λόγος γίνεται τελευταία για την τραπεζική ένωση. Ποια είναι η άποψή σας στο συγκεκριμένο θέμα;
Θόδωρος Σκυλακάκης:
Η ευρωζώνη σήμερα δεν λειτουργεί ως ενιαίος οικονομικός χώρος εξαιτίας της διαφοράς στα επιτόκια μεταξύ των χωρών μελών, που μοιράζονται μεν το ίδιο νόμισμα ωστόσο έχουν όμως τελείως διαφορετικούς όρους χρηματοδότησης. Με πιο ακραίο παράδειγμα την ίδια την Ελλάδα όπου η διαφορά από π.χ. την Γερμανία είναι της τάξεως των τεσσάρων μονάδων ή και περισσότερο ανάλογα με το είδος της επιχείρησης. Είναι προφανές ότι όσο συμβαίνει αυτό, η χώρα δεν μπορεί να αναπτυχθεί. Η τραπεζική ένωση υποτίθεται ότι θα λύσει μακροπροθέσμως ένα μέρος αυτού του προβλήματος. Και λέω «ένα μέρος» γιατί όπως σχεδιάζεται και με τον τρόπο που προχωρεί για την ώρα είναι μια ατελής ένωση.

BR: Θα μπορέσουν οι ελληνικές τράπεζες να εφαρμόσουν την τραπεζική ένωση; Είναι αρκετή η κεφαλαιακή επάρκεια των ελληνικών τραπεζών;
Η κεφαλαιακή επάρκεια των ελληνικών τραπεζών είναι απολύτως συναρτημένη με την ποιότητα του χαρτοφυλακίου τους. Στον ΟΟΣΑ στο Παρίσι πριν από μερικές μέρες, σε μια διακοινοβουλευτική συνάντηση για την πορεία της διεθνούς οικονομίας, τα ελληνικά «κόκκινα» δάνεια ήταν ένας από τους πρωταγωνιστές στην παρουσίαση των οικονομολόγων του οργανισμού. Η έκτασή τους είναι τόσο μεγάλη (ιδίως αν ληφθούν υπόψη και τα μη επισήμως κόκκινα δάνεια, που βρίσκονται σε μικρή καθυστέρηση ή έχουν γίνει αντικείμενο  υπεραισιόδοξης αναδιάρθρωσης) και η διασύνδεσή τους με την υπόλοιπη οικονομία τόσο απόλυτη, ώστε είναι πολύ δύσκολο να θεωρήσει κανείς ότι ο χειρισμός τους είναι τραπεζική υπόθεση. Θα σας έλεγα ότι είναι καθαρά μακροοικονομική υπόθεση, που θα συναρτηθεί από την ικανότητα της ελληνικής κοινωνίας να διαχειριστεί όχι μόνο το οικονομικό αλλά και το πολιτικό μέρος της κρίσης στα επόμενα χρόνια.

BR: Τι επιπτώσεις θα έχει η υπαγωγή των τραπεζών του ελληνικού τραπεζικού συστήματος, όταν -όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών- στην ουσία η ανακεφαλαιοποίηση έχει απορροφηθεί από τα κόκκινα (τοξικά) απλήρωτα δάνεια;
Ο κίνδυνος είναι να έρθουν και να μας εξηγήσουν και επισήμως το μοντέλο της «ανάκαμψης χωρίς χρηματοδότηση» (credit-less recovery), που συζητείται τον καιρό αυτό επιστημονικά στο ΔΝΤ. Δηλαδή να συνεχιστεί η έλλειψη χρηματοδότησης, σε συνδυασμό με την απορρόφηση μεγάλου μέρους των πιστώσεων από βραχυπρόθεσμο κρατικό δανεισμό (όπως ήδη συμβαίνει σήμερα). Μόνο που η αλλαγή θα είναι πλέον θεσμική. Θα προέρχεται δηλαδή από όρους που η συντριπτική πλειοψηφία των πιθανών δανειοληπτών απλώς δεν θα μπορούν να εκπληρώσουν. Για να το πω απλά: «στο γκισέ δεν θα υπάρχει ουρά γιατί ο πορτιέρης δεν θα αφήνει παρά ελάχιστους να μπουν».

BR. Παρατηρείτε ότι υπάρχει πρόβλημα ρευστότητας στις ελληνικές τράπεζες; Εάν ναι, πως μπορεί αυτό να ξεπεραστεί;
Χρειάζεται πολλαπλή προσπάθεια. Πρώτον απαιτείται μια πολύ ταχύτερη μείωση των κρατικών δαπανών και των φόρων που θα ενισχύσει τις καταθέσεις (με τις οποίες πληρώνεται πλέον μέρος των φόρων) και θα μειώσει τον βραχυπρόθεσμο κρατικό δανεισμό. Δεύτερον μια διεθνής προσπάθεια – στην οποία πρέπει κι εμείς να συνεισφέρουμε, με όποια αξιοπιστία μας έχει απομείνει - για να υπάρξει νομισματική χαλάρωση στην Ευρώπη. Δεν μπορεί να μας λένε π.χ. στον ΟΟΣΑ ότι η Ευρώπη είναι από μακροοικονομικής άποψης ορθό να αυξήσει τον πληθωρισμό της στο 2% (τουλάχιστον) κι οι αρχές της ευρωζώνης να επιμένουν στη σημερινή πολιτική. Τρίτον χρειάζεται μια πειστική επαναδιαπραγμάτευση με τους δανειστές, όπου θα προσφέρουμε ταχύτερες και βαθύτερες διαρθρωτικές αλλαγές και θα ζητήσουμε ένα σοβαρό ποσό για την αύξηση της ρευστότητας προς τον ελληνικό ιδιωτικό τομέα. Επιχείρημα έχουμε δυστυχώς συντριπτικό και είναι η εφιαλτική ανεργία.
 
BR. Στην τελευταία έκθεση του ΔΝΤ γίνεται λόγος για την αμοιβαιοποίηση (mutualisation) των χρεών. Ποια είναι η γνώμη σας για το συγκεκριμένο ζήτημα;
Αυτό θα βοηθήσει στη μείωση του κόστους δανεισμού για τα κράτη μέλη που θα συμμετάσχουν και έμμεσα θα βοηθήσει κι εμάς, καθώς θα βελτιώσει το ευρύτερο κλίμα και την εμπιστοσύνη στην ευρωζώνη. Δεν θα ικανοποιούμε όμως για πολύ καιρό τα κριτήρια που θα τεθούν, τα οποία θα είναι αυστηρά.

Banker’s review: Πολύς λόγος γίνεται τελευταία για την τραπεζική ένωση. Ποια είναι η άποψή σας στο συγκεκριμένο θέμα;
Θόδωρος Σκυλακάκης:
Η ευρωζώνη σήμερα δεν λειτουργεί ως ενιαίος οικονομικός χώρος εξαιτίας της διαφοράς στα επιτόκια μεταξύ των χωρών μελών, που μοιράζονται μεν το ίδιο νόμισμα ωστόσο έχουν όμως τελείως διαφορετικούς όρους χρηματοδότησης. Με πιο ακραίο παράδειγμα την ίδια την Ελλάδα όπου η διαφορά από π.χ. την Γερμανία είναι της τάξεως των τεσσάρων μονάδων ή και περισσότερο ανάλογα με το είδος της επιχείρησης. Είναι προφανές ότι όσο συμβαίνει αυτό, η χώρα δεν μπορεί να αναπτυχθεί. Η τραπεζική ένωση υποτίθεται ότι θα λύσει μακροπροθέσμως ένα μέρος αυτού του προβλήματος. Και λέω «ένα μέρος» γιατί όπως σχεδιάζεται και με τον τρόπο που προχωρεί για την ώρα είναι μια ατελής ένωση.

BR: Θα μπορέσουν οι ελληνικές τράπεζες να εφαρμόσουν την τραπεζική ένωση; Είναι αρκετή η κεφαλαιακή επάρκεια των ελληνικών τραπεζών;
Η κεφαλαιακή επάρκεια των ελληνικών τραπεζών είναι απολύτως συναρτημένη με την ποιότητα του χαρτοφυλακίου τους. Στον ΟΟΣΑ στο Παρίσι πριν από μερικές μέρες, σε μια διακοινοβουλευτική συνάντηση για την πορεία της διεθνούς οικονομίας, τα ελληνικά «κόκκινα» δάνεια ήταν ένας από τους πρωταγωνιστές στην παρουσίαση των οικονομολόγων του οργανισμού. Η έκτασή τους είναι τόσο μεγάλη (ιδίως αν ληφθούν υπόψη και τα μη επισήμως κόκκινα δάνεια, που βρίσκονται σε μικρή καθυστέρηση ή έχουν γίνει αντικείμενο  υπεραισιόδοξης αναδιάρθρωσης) και η διασύνδεσή τους με την υπόλοιπη οικονομία τόσο απόλυτη, ώστε είναι πολύ δύσκολο να θεωρήσει κανείς ότι ο χειρισμός τους είναι τραπεζική υπόθεση. Θα σας έλεγα ότι είναι καθαρά μακροοικονομική υπόθεση, που θα συναρτηθεί από την ικανότητα της ελληνικής κοινωνίας να διαχειριστεί όχι μόνο το οικονομικό αλλά και το πολιτικό μέρος της κρίσης στα επόμενα χρόνια.

BR: Τι επιπτώσεις θα έχει η υπαγωγή των τραπεζών του ελληνικού τραπεζικού συστήματος, όταν -όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών- στην ουσία η ανακεφαλαιοποίηση έχει απορροφηθεί από τα κόκκινα (τοξικά) απλήρωτα δάνεια;
Ο κίνδυνος είναι να έρθουν και να μας εξηγήσουν και επισήμως το μοντέλο της «ανάκαμψης χωρίς χρηματοδότηση» (credit-less recovery), που συζητείται τον καιρό αυτό επιστημονικά στο ΔΝΤ. Δηλαδή να συνεχιστεί η έλλειψη χρηματοδότησης, σε συνδυασμό με την απορρόφηση μεγάλου μέρους των πιστώσεων από βραχυπρόθεσμο κρατικό δανεισμό (όπως ήδη συμβαίνει σήμερα). Μόνο που η αλλαγή θα είναι πλέον θεσμική. Θα προέρχεται δηλαδή από όρους που η συντριπτική πλειοψηφία των πιθανών δανειοληπτών απλώς δεν θα μπορούν να εκπληρώσουν. Για να το πω απλά: «στο γκισέ δεν θα υπάρχει ουρά γιατί ο πορτιέρης δεν θα αφήνει παρά ελάχιστους να μπουν».

BR. Παρατηρείτε ότι υπάρχει πρόβλημα ρευστότητας στις ελληνικές τράπεζες; Εάν ναι, πως μπορεί αυτό να ξεπεραστεί;
Χρειάζεται πολλαπλή προσπάθεια. Πρώτον απαιτείται μια πολύ ταχύτερη μείωση των κρατικών δαπανών και των φόρων που θα ενισχύσει τις καταθέσεις (με τις οποίες πληρώνεται πλέον μέρος των φόρων) και θα μειώσει τον βραχυπρόθεσμο κρατικό δανεισμό. Δεύτερον μια διεθνής προσπάθεια – στην οποία πρέπει κι εμείς να συνεισφέρουμε, με όποια αξιοπιστία μας έχει απομείνει - για να υπάρξει νομισματική χαλάρωση στην Ευρώπη. Δεν μπορεί να μας λένε π.χ. στον ΟΟΣΑ ότι η Ευρώπη είναι από μακροοικονομικής άποψης ορθό να αυξήσει τον πληθωρισμό της στο 2% (τουλάχιστον) κι οι αρχές της ευρωζώνης να επιμένουν στη σημερινή πολιτική. Τρίτον χρειάζεται μια πειστική επαναδιαπραγμάτευση με τους δανειστές, όπου θα προσφέρουμε ταχύτερες και βαθύτερες διαρθρωτικές αλλαγές και θα ζητήσουμε ένα σοβαρό ποσό για την αύξηση της ρευστότητας προς τον ελληνικό ιδιωτικό τομέα. Επιχείρημα έχουμε δυστυχώς συντριπτικό και είναι η εφιαλτική ανεργία.
 
BR. Στην τελευταία έκθεση του ΔΝΤ γίνεται λόγος για την αμοιβαιοποίηση (mutualisation) των χρεών. Ποια είναι η γνώμη σας για το συγκεκριμένο ζήτημα;
Αυτό θα βοηθήσει στη μείωση του κόστους δανεισμού για τα κράτη μέλη που θα συμμετάσχουν και έμμεσα θα βοηθήσει κι εμάς, καθώς θα βελτιώσει το ευρύτερο κλίμα και την εμπιστοσύνη στην ευρωζώνη. Δεν θα ικανοποιούμε όμως για πολύ καιρό τα κριτήρια που θα τεθούν, τα οποία θα είναι αυστηρά.



ΒR. Στη σύνοδο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στο Στρασβούργο τον Σεπτέμβριο υπήρξε μία έκθεση που συζητήθηκε εκτενώς και τελικά υπερψηφίστηκε η εποπτεία 6.000 τραπεζών από το 2014. Η πρόταση αυτή πιστεύετε ότι πλήττει κυρίως τις τράπεζες του ευρωπαϊκού νότου;
Όχι τόσο. Στον συγκεκριμένο τομέα έχουν σοβαρά προβλήματα και πολλές τράπεζες του Βορρά, που λόγω της καλύτερης κατάστασης των εκεί οικονομιών δεν έχουν έρθει στο προσκήνιο όσο τα δικά μας. Πάντως σας ξαναλέω το πρόβλημα ρευστότητας που έχουμε είναι τόσο έντονο ώστε δεν βγαίνει πέρα χωρίς κάποιου είδους νέα πρόταση στο τραπέζι. Πρόταση που απαιτεί μια βαθειά αλλαγή στο πρόγραμμα προσαρμογής προς την κατεύθυνση του μικρότερου κράτους, της χαμηλότερης φορολογίας και των ταχύτερων και βαθύτερων διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και αλλαγών στον τρόπο λειτουργίας του ελληνικού κράτους.

*Ο Θόδωρος Σκυλακάκης είναι Ευρωβουλευτής, μέλος της “Ομάδας της Συμμαχίας Φιλελευθέρων και Δημοκρατών για την Ευρώπη” και Πρόεδρος του κόμματος “ΔΡΑΣΗ”.

Στις Κοινοβουλευτικές Επιτροπές του Ευρωκοινοβουλίου είναι Τακτικό Μέλος της Επιτροπής Περιβάλλοντος, Δημόσιας Υγείας και Ασφάλειας των Τροφίμων (ENVI), Τακτικό Μέλος της Επιτροπής Ελέγχου των Προϋπολογισμών (CONT), Τακτικό μέλος της νεοσυσταθείσας Επιτροπής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για την καταπολέμηση του Οργανωμένου Εγκλήματος, της διαφθοράς και της νομιμοποίησης εσόδων από εγκλήματα (CRIM) καθώς και Αναπληρωματικό Μέλος της Επιτροπής Οικονομικής και Νομισματικής Πολιτικής (ECON).

Από το Μάρτιο 2006 μέχρι τον Μάιο του 2009 διετέλεσε Γενικός Γραμματέας Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων & Αναπτυξιακής Συνεργασίας στο Υπουργείο Εξωτερικών.

Banker's Review (T. 034)
« 1 2 »

Έχετε άποψη;
Ο σχολιασμός των άρθρων προϋποθέτει την Είσοδο σας στο Banker's Review Online.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Συγχωνεύσεις και εξαγορές

Private banking

Πιστωτική κρίση

Credit Risk management

Enterprise risk management

Best work place

Multichannel Strategy

Innovation

International Banking

Outsourcing

©2017 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778