Banker's Review Online - Πώς αντιμετωπίζεται με επιτυχία η τεχνολογική ενοποίηση σε μια συγχώνευση;

Τρίτη, 24 Οκτωβρίου 2017

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Operations and IT

Πώς αντιμετωπίζεται με επιτυχία η τεχνολογική ενοποίηση σε μια συγχώνευση;

18 Ιουλίου 2013 | 13:16 Γράφει η Ισαβέλλα  Ζαμπετάκη Topics: Συγχωνεύσεις και εξαγορές,Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

Francisco J. Molina Garcia, Financial Services Sector Partner Global Business Services, ΙΒΜ

Ο Francisco J. Molina Garcia, IBM Financial Services Sector Partner, Spain, Portugal, Greece, Israel του τομέα Global Business Services της ΙΒΜ , βρέθηκε στην Ελλάδα τον Απρίλιο ως ομιλητής στην εκδήλωση Banking Forum της ΕΕΔΕ και μίλησε στο Banker’s Review για τις τεχνολογικές προκλήσεις των τραπεζών σήμερα, αλλά και το «καυτό» θέμα της λειτουργικής ενοποίησης των Πληροφοριακών Συστημάτων τραπεζών που συγχωνεύονται.

Banker’s review: Ποια κατά την γνώμη σας είναι τα ζητήματα που απασχολούν τις τράπεζες σήμερα;
Francisco J. Molina Garcia:
Πιστεύω ότι τρία είναι τα βασικά ζητήματα απασχολούν τις τράπεζες σήμερα

Το πρώτο ζήτημα αφορά την ίδια την αγορά : Οι πελάτες αλλάζουν, κάθε μέρα εμφανίζονται νέα δεδομένα στο προσκήνιο και μετασχηματίζονται οι τρόποι αλληλεπίδρασης μεταξύ τράπεζας-πελάτη.  Τις τράπεζες τις απασχολεί πολύ το ζήτημα αυτό,  καθώς γνωρίζουν ότι η επικοινωνία με τους πελάτες έχει αλλάξει ριζικά, αντιλαμβάνονται την αλλαγή αυτή και προσπαθούν να τη διαχειριστούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Το δεύτερο κρίσιμο ζήτημα που αντιμετωπίζει μια τράπεζα σήμερα, όπου και αν βρίσκεται στον κόσμο, είναι η ανάγκη να γίνει πιο αποτελεσματική. Η ανάγκη δε αυτή έχει γίνει πιο επιτακτική λόγω των νέων τεχνολογιών, της παγκοσμιοποίησης και  του νέου  τρόπου «επιχειρείν».  To ζήτημα της αποτελεσματικότητας κυριαρχεί στην ατζέντα των τραπεζών και οδηγεί στην αναζήτηση λύσεων για μείωση του λειτουργικού κόστους και του κόστους χρηματοδότησης με στόχο τις επενδύσεις, ώστε η τράπεζα να γίνει πιο πελατοκεντρική. Και πρέπει να το επιτύχει αυτό για να μπορέσει να διατηρήσει την κερδοφορία της και να αντλήσει από την αγορά τα χρήματα που χρειάζεται για τη λειτουργία της.

Και το τρίτο ζήτημα, που είναι τοπικό και εθνικό  για τις περισσότερες τράπεζες που δραστηριοποιούνται στη Νότια Ευρώπη (που είναι και η περιοχή ευθύνης μου), είναι φυσικά η οικονομική κρίση. Μια από τις κύριες επιπτώσεις της κρίσης στο χώρο της Πληροφορικής είναι το λεγόμενο ΙΤ merging/ΙΤ integration  λόγω των συγχωνεύσεων. Εδώ εστιάζω κυρίως στον τομέα της ολοκλήρωσης της υποδομής Πληροφορικής τόσο σε επίπεδο διαχείρισής της όσο και μείωσης κόστους. Στην Ισπανία, για παράδειγμα, έχει μειωθεί σημαντικά ο αριθμός των τραπεζών που δραστηριοποιούνται στη χώρα, λόγω των συνεχόμενων συγχωνεύσεων.

Σε ότι αφορά στο πρώτο ζήτημα, δηλαδή στις εξελίξεις της αγοράς και την ανάγκη αντιμετώπισης του πελάτη με διαφορετικό τρόπο, οι τράπεζες καλούνται να επενδύσουν για να προσφέρουν προσωποποιημένες και προστιθέμενης αξίας υπηρεσίες στον πελάτη.

Για την υλοποίηση αντίστοιχων έργων τα καλά νέα είναι ότι, για να ξεκινήσει κανείς, δεν χρειάζεται σημαντική επένδυση. Η σωστή προσέγγιση είναι οι τμηματικές και μικρές επενδύσεις σε στοχευμένα έργα και η συνεχής επαναξιολόγηση της πορείας τους. Θα έλεγα ότι ο ενδεδειγμένος τρόπος σήμερα για την πραγματοποίηση επενδύσεων είναι διαφορετικός σε σχέση με παλαιότερα όπου κυριαρχούσαν τα λεγόμενα “big bang projects”, όπως εκείνα της υλοποίησης των κεντρικών συστημάτων των τραπεζών, όπου είχαμε την πολυτέλεια του χρόνου και φυσικά της μεγάλης επένδυσης.

Βέβαια, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι βρισκόμαστε στο Νότο, εν μέσω μιας οικονομικής κρίσης, ότι προσπαθούμε να επενδύσουμε σε μια δύσκολη εποχή, ενώ υπάρχει συνεχής οικονομικός έλεγχος για την απόδοση των επενδύσεων.  Αυτό μας κάνει να γυρίσουμε πάλι στο δεύτερο σημείο, το οποίο σημαίνει ότι η τράπεζα πρέπει να εντοπίσει και να εφαρμόσει νέες μεθόδους για να αυξήσει την αποτελεσματικότητά της.  Για να το επιτύχει αυτό, πρέπει να βρει νέους τρόπους για να περικόψει τα έξοδα της και να απελευθερώσει πόρους ώστε  να μπορέσει να αυξήσει τις επενδύσεις. Υπάρχουν διάφοροι τρόποι να επιτευχθεί αυτό.

Μια τάση που βλέπουμε τελευταία να καταγράφεται ολοένα και πιο έντονα είναι το οutsourcing συγκεκριμένων τμημάτων ή και του συνόλου της Πληροφορικής των οργανισμών. Στην Πορτογαλία, για παράδειγμα, οι περισσότερες τράπεζες έχουν προχωρήσει σε πλήρες οutsourcing του IT, της μηχανογραφικής υποδομής, της συντήρησης των εφαρμογών και της λειτουργικής υποστήριξης. Στην Ισπανία επίσης, αρκετές τράπεζες πέτυχαν δραστικές μειώσεις του λειτουργικού κόστους με αυτή την προσέγγιση. 

Υπάρχουν και άλλες εναλλακτικές προσεγγίσεις που επιλέγουν ορισμένες τράπεζες, όπως το Out-Τasking, ή το οutsourcing συγκεκριμένων μόνο λειτουργιών κ.ά. Θα έλεγα όμως ότι, ειδικα στην Νότια Ευρώπη, διαπιστώνουμε μια σαφή τάση για outsourcing των μη τραπεζικών λειτουργιών και ειδικότερα για το IT Οutsourcing.

Γνωρίζουμε ότι ένας από τους σημαντικότερους στόχους του  IT Outsourcing είναι η σημαντική μείωση κόστους. Ποιες είναι  όμως οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει κανείς κατά την επιλογή της ΙΤ outsourcing λύσης;
Το IT outsourcing είναι μια λύση που μπορεί να επιφέρει δραστικές μειώσεις λειτουργικού κόστους, αλλά ταυτόχρονα αποτελεί μια σημαντική αλλαγή για τον οργανισμό. Πέρα από το κόστος βέβαια, οι λόγοι που επιλέγει κανείς μια τέτοια λύση είναι για να βελτιώσει το επίπεδο των υπηρεσιών του, να επικεντρωθεί στο core business του και να αξιοποιήσει τις ικανότητες εξειδικευμένων εταιρειών ή/και ανθρώπων.  Προκειμένου ένας οργανισμός να υλοποιήσει μια τέτοια λύση, πρέπει να λάβει υπόψη του θέματα που σχετίζονται με την εταιρική ταυτότητα, τους εργαζόμενους και κανονιστικά ζητήματα.

Banker’s review: Ποια κατά την γνώμη σας είναι τα ζητήματα που απασχολούν τις τράπεζες σήμερα;
Francisco J. Molina Garcia:
Πιστεύω ότι τρία είναι τα βασικά ζητήματα απασχολούν τις τράπεζες σήμερα

Το πρώτο ζήτημα αφορά την ίδια την αγορά : Οι πελάτες αλλάζουν, κάθε μέρα εμφανίζονται νέα δεδομένα στο προσκήνιο και μετασχηματίζονται οι τρόποι αλληλεπίδρασης μεταξύ τράπεζας-πελάτη.  Τις τράπεζες τις απασχολεί πολύ το ζήτημα αυτό,  καθώς γνωρίζουν ότι η επικοινωνία με τους πελάτες έχει αλλάξει ριζικά, αντιλαμβάνονται την αλλαγή αυτή και προσπαθούν να τη διαχειριστούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Το δεύτερο κρίσιμο ζήτημα που αντιμετωπίζει μια τράπεζα σήμερα, όπου και αν βρίσκεται στον κόσμο, είναι η ανάγκη να γίνει πιο αποτελεσματική. Η ανάγκη δε αυτή έχει γίνει πιο επιτακτική λόγω των νέων τεχνολογιών, της παγκοσμιοποίησης και  του νέου  τρόπου «επιχειρείν».  To ζήτημα της αποτελεσματικότητας κυριαρχεί στην ατζέντα των τραπεζών και οδηγεί στην αναζήτηση λύσεων για μείωση του λειτουργικού κόστους και του κόστους χρηματοδότησης με στόχο τις επενδύσεις, ώστε η τράπεζα να γίνει πιο πελατοκεντρική. Και πρέπει να το επιτύχει αυτό για να μπορέσει να διατηρήσει την κερδοφορία της και να αντλήσει από την αγορά τα χρήματα που χρειάζεται για τη λειτουργία της.

Και το τρίτο ζήτημα, που είναι τοπικό και εθνικό  για τις περισσότερες τράπεζες που δραστηριοποιούνται στη Νότια Ευρώπη (που είναι και η περιοχή ευθύνης μου), είναι φυσικά η οικονομική κρίση. Μια από τις κύριες επιπτώσεις της κρίσης στο χώρο της Πληροφορικής είναι το λεγόμενο ΙΤ merging/ΙΤ integration  λόγω των συγχωνεύσεων. Εδώ εστιάζω κυρίως στον τομέα της ολοκλήρωσης της υποδομής Πληροφορικής τόσο σε επίπεδο διαχείρισής της όσο και μείωσης κόστους. Στην Ισπανία, για παράδειγμα, έχει μειωθεί σημαντικά ο αριθμός των τραπεζών που δραστηριοποιούνται στη χώρα, λόγω των συνεχόμενων συγχωνεύσεων.

Σε ότι αφορά στο πρώτο ζήτημα, δηλαδή στις εξελίξεις της αγοράς και την ανάγκη αντιμετώπισης του πελάτη με διαφορετικό τρόπο, οι τράπεζες καλούνται να επενδύσουν για να προσφέρουν προσωποποιημένες και προστιθέμενης αξίας υπηρεσίες στον πελάτη.

Για την υλοποίηση αντίστοιχων έργων τα καλά νέα είναι ότι, για να ξεκινήσει κανείς, δεν χρειάζεται σημαντική επένδυση. Η σωστή προσέγγιση είναι οι τμηματικές και μικρές επενδύσεις σε στοχευμένα έργα και η συνεχής επαναξιολόγηση της πορείας τους. Θα έλεγα ότι ο ενδεδειγμένος τρόπος σήμερα για την πραγματοποίηση επενδύσεων είναι διαφορετικός σε σχέση με παλαιότερα όπου κυριαρχούσαν τα λεγόμενα “big bang projects”, όπως εκείνα της υλοποίησης των κεντρικών συστημάτων των τραπεζών, όπου είχαμε την πολυτέλεια του χρόνου και φυσικά της μεγάλης επένδυσης.

Βέβαια, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι βρισκόμαστε στο Νότο, εν μέσω μιας οικονομικής κρίσης, ότι προσπαθούμε να επενδύσουμε σε μια δύσκολη εποχή, ενώ υπάρχει συνεχής οικονομικός έλεγχος για την απόδοση των επενδύσεων.  Αυτό μας κάνει να γυρίσουμε πάλι στο δεύτερο σημείο, το οποίο σημαίνει ότι η τράπεζα πρέπει να εντοπίσει και να εφαρμόσει νέες μεθόδους για να αυξήσει την αποτελεσματικότητά της.  Για να το επιτύχει αυτό, πρέπει να βρει νέους τρόπους για να περικόψει τα έξοδα της και να απελευθερώσει πόρους ώστε  να μπορέσει να αυξήσει τις επενδύσεις. Υπάρχουν διάφοροι τρόποι να επιτευχθεί αυτό.

Μια τάση που βλέπουμε τελευταία να καταγράφεται ολοένα και πιο έντονα είναι το οutsourcing συγκεκριμένων τμημάτων ή και του συνόλου της Πληροφορικής των οργανισμών. Στην Πορτογαλία, για παράδειγμα, οι περισσότερες τράπεζες έχουν προχωρήσει σε πλήρες οutsourcing του IT, της μηχανογραφικής υποδομής, της συντήρησης των εφαρμογών και της λειτουργικής υποστήριξης. Στην Ισπανία επίσης, αρκετές τράπεζες πέτυχαν δραστικές μειώσεις του λειτουργικού κόστους με αυτή την προσέγγιση. 

Υπάρχουν και άλλες εναλλακτικές προσεγγίσεις που επιλέγουν ορισμένες τράπεζες, όπως το Out-Τasking, ή το οutsourcing συγκεκριμένων μόνο λειτουργιών κ.ά. Θα έλεγα όμως ότι, ειδικα στην Νότια Ευρώπη, διαπιστώνουμε μια σαφή τάση για outsourcing των μη τραπεζικών λειτουργιών και ειδικότερα για το IT Οutsourcing.

Γνωρίζουμε ότι ένας από τους σημαντικότερους στόχους του  IT Outsourcing είναι η σημαντική μείωση κόστους. Ποιες είναι  όμως οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει κανείς κατά την επιλογή της ΙΤ outsourcing λύσης;
Το IT outsourcing είναι μια λύση που μπορεί να επιφέρει δραστικές μειώσεις λειτουργικού κόστους, αλλά ταυτόχρονα αποτελεί μια σημαντική αλλαγή για τον οργανισμό. Πέρα από το κόστος βέβαια, οι λόγοι που επιλέγει κανείς μια τέτοια λύση είναι για να βελτιώσει το επίπεδο των υπηρεσιών του, να επικεντρωθεί στο core business του και να αξιοποιήσει τις ικανότητες εξειδικευμένων εταιρειών ή/και ανθρώπων.  Προκειμένου ένας οργανισμός να υλοποιήσει μια τέτοια λύση, πρέπει να λάβει υπόψη του θέματα που σχετίζονται με την εταιρική ταυτότητα, τους εργαζόμενους και κανονιστικά ζητήματα.



Επομένως, πιστεύω, ότι αν το ΙΤ Οutsourcing δίνει ένα σημαντικό οικονομικό πλεονέκτημα, τότε οι οργανισμοί πρέπει να το αξιολογήσουν σοβαρά και να υλοποιήσουν μια τέτοια λύση. Η απάντησή μου στηρίζεται περισσότερο στην εμπειρία μου ως  συμβούλου, συνεπώς πιο αναλυτικές απαντήσεις για την υλοποίηση μιας τέτοιας λύσης θα μπορούσαν να σας παρέχουν οι εξειδικευμένοι συνάδελφοι του Τομέα IT Outsourcing της ΙΒΜ.

Ποια είναι η άποψη σας για την τεχνολογική ολοκλήρωση των συγχωνεύσεων των τραπεζών και πώς θα καταλήξουν σε ένα επιτυχημένο μοντέλο;
Oι συγχωνεύσεις αποτελούν ένα σημαντικό θέμα. Έχω βιώσει αντίστοιχες συνθήκες, εργαζόμενος σε πολλές διαδικασίες συγχωνεύσεων που αφορούσαν την ενοποίηση IT πλατφορμών και τεχνολογιών. Σε κάθε συγχώνευση, στόχος ήταν να διατηρήσουμε  ό,τι καλύτερο είχε να προσφέρει κάθε πλατφόρμα και να τα ενσωματώσουμε στη νέα ενοποιημένη πλατφόρμα. Δαπανήσαμε πολύ χρόνο για να δούμε πώς θα μπορούσαμε να υλοποιήσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τη συγχώνευση και πώς θα ήταν εφικτό να εκμαιεύσουμε τα καλύτερα από αυτήν.

Τα ερωτήματα που εγείρονται εδώ είναι: πού πρέπει να δώσει κανείς βαρύτητα σε τέτοιες καταστάσεις και ποιος είναι ο αποφασιστικός παράγοντας για την επιτυχία τους; Όταν επιλέγεις μια πλατφόρμα πάνω στην οποία θα υλοποιηθεί μια συγχώνευση, εξετάζεις διάφορες παραμέτρους. Η εμπειρία έχει δείξει το εξής: Πρέπει να επιλέξεις την πιο φθηνή; Όχι. Πρέπει να δώσεις βαρύτητα στην πληρότητα των λειτουργιών της; Όχι κατ’ ανάγκη. Μήπως πρέπει να επιλέξεις την πιο μοντέρνα, την πιο σύγχρονη πλατφόρμα; Και εδώ η απάντηση δεν είναι θετική.

Ο κύριος, ο καθοριστικός παράγοντας που επηρεάζει την απόφαση επιλογής είναι εκείνη η πλατφόρμα που μας επιτρέπει να κάνουμε τις μικρότερες παρεμβάσεις. Γιατί κατά τη διάρκεια της διαδικασίας, ανακαλύψαμε ότι ο αποφασιστικότερος παράγοντας στην προκειμένη περίπτωση είναι ο χρόνος. Και αυτό διότι όλοι (και όλα) πρέπει να περιμένουν μέχρι να ολοκληρωθεί η παρέμβαση. Ο χρόνος υλοποίησης είναι αυτός που καθορίζει κατά κύριο λόγο το τελικό κόστος μιας τέτοιας υλοποίησης.

Πριν προχωρήσει κανείς στην επιλογή της ενοποιημένης πλατφόρμας που θα προκύψει από τη συγχώνευση, πρέπει να έχει κατά νου το εξής: δεν πρέπει η ενοποίηση αυτή να οδηγεί σε ένα πολύπλοκο έργο,  δεν είναι η κατάλληλη στιγμή για την εφαρμογή τεχνολογικών καινοτομιών, δεν είναι η ώρα για βελτιώσεις. Αυτό που χρειάζεται να γίνει είναι η μετάπτωση των δεδομένων, το «πάντρεμα» των υποδομών δυο διαφορετικών οργανισμών και αυτό πρέπει να γίνει όσο πιο γρήγορα, όσο το δυνατόν πιο απλά. Αφού ολοκληρωθεί αυτό, μπορείς στη συνέχεια να κάνεις όποιες αλλαγές και βελτιώσεις απαιτούνται.

Θα μπορούσε η συγχώνευση να γίνει, επιλέγοντας εξ αρχής την πλατφόρμα που χρησιμοποιεί η μεγαλύτερη τράπεζα; Μπορεί κανείς να εξασφαλίσει μειώσεις κόστους μέσω της τεχνολογικής ενοποίησης;
Αν μία από τις τράπεζες που συγχωνεύονται είναι σημαντικά μεγαλύτερη από την άλλη, τότε, ναι, μπορεί να επιλεγεί η δική της πλατφόρμα. Αλλά, σήμερα βλέπουμε να υπάρχουν πολλές ομάδες τραπεζών παρόμοιου μεγέθους και αντίστοιχου επιπέδου προβλημάτων, χωρίς να υπάρχει εξαρχής μια σαφής εικόνα για το τι πρέπει να κάνεις. Σε τέτοιες περιπτώσεις ο χρόνος αποτελεί τον καθοριστικό παράγοντα ως προς το ποια πλατφόρμα θα επιλεγεί. Σε κάθε περίπτωση ισχύει, ότι θα πρέπει η συγχώνευση να υλοποιείται όσο πιο απλά γίνεται, ώστε να ολοκληρωθεί στο λιγότερο δυνατό χρόνο.

Αν υπήρχε η πολυτέλεια του χρόνου για να ολοκληρωθεί μια συγχώνευση, τότε ο μόνος αποφασιστικός παράγοντας για την επιτυχία της είναι το πόσο αποτελεσματικά γίνεται. Όσον αφορά το κόστος, αυτό εξαρτάται από το λειτουργικό μοντέλο που επιλέγει κανείς. Και φυσικά το κόστος δεν είναι ένας μονοσήμαντος παράγοντας. Η συγχώνευση είναι σίγουρο ότι αρχικά θα κοστίσει. Ενδέχεται να προσφέρει εξοικονομήσεις σε μακροπρόθεσμο όμως ορίζοντα από άλλες λειτουργίες, όπως για παράδειγμα τα κτίρια, τους ανθρώπους, την ενέργεια.

Τι λύσεις προσφέρει η IBM οι οποίες θα συνεισέφεραν στις συγχωνεύσεις των τραπεζών στην Ελλάδα;
Διαθέτουμε πολλές λύσεις που μπορούν να βοηθήσουν τις τράπεζες να μειώσουν τα κόστη τους σε τέτοιες περιπτώσεις. Έχουμε βιώσει αντίστοιχες καταστάσεις στην Ισπανία. Διαθέτουμε πολύ μεγάλη εμπειρία σε αυτό τον τομέα και μπορούμε να υποστηρίξουμε τους πελάτες μας στο να υλοποιήσουν μια συγχώνευση με επιτυχία. Μπορούμε να υποστηρίξουμε τους πελάτες μας σε όλα τα στάδια της συγχώνευσης, τη διαχείριση του έργου, την λειτουργική και τεχνολογική ενοποίηση, τη μετάπτωση δεδομένων, προσφέροντας σε κάθε περίπτωση την υψηλή ποιότητα υπηρεσιών που χαρακτηρίζει την εταιρεία.

Banker's Review (T. 033)
« 1 2 »

Έχετε άποψη;
Ο σχολιασμός των άρθρων προϋποθέτει την Είσοδο σας στο Banker's Review Online.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Συγχωνεύσεις και εξαγορές

Private banking

Πιστωτική κρίση

Credit Risk management

Enterprise risk management

Best work place

Multichannel Strategy

Innovation

International Banking

Outsourcing

©2017 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778