Banker's Review Online - Στέλιος Σταυρίδης, Πρόεδρος, ΤΑΙΠΕΔ : Μοχλός ανάπτυξης οι αποκρατικοποιήσεις

Τρίτη, 24 Οκτωβρίου 2017

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Investments

Στέλιος Σταυρίδης, Πρόεδρος, ΤΑΙΠΕΔ : Μοχλός ανάπτυξης οι αποκρατικοποιήσεις

20 Ιουνίου 2013 | 09:26 Γράφει η Έλενα  Ερμείδου Topics: Θεσμικά,Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

Στέλιος Σταυρίδης, Πρόεδρος, ΤΑΙΠΕΔ

Μοχλό ανάπτυξης αποτελούν οι αποκρατικοποιήσεις για το Στέλιο Σταυρίδη, Πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ, με σημαντικά οφέλη στις τοπικές οικονομίες και κοινωνίες. Σε συνέντευξη του στο περιοδικό Banker’s Review, ο Πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ μιλά για το πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων, για το ρόλο της χώρας στην προσέλκυση ξένων επενδύσεων καθώς και για το ρόλο του κράτους στη διαδικασία των αποκρατικοποιήσεων.

Banker’s review: Αποκρατικοποιήσεις και όχι απραξία δηλώσατε πρόσφατα. Να ελπίζουμε ότι εφ’ εξής και μετά την πώληση του ΟΠΑΠ θα αναθερμανθούν τα γρανάζια του μηχανισμού των αποκρατικοποιήσεων; Ποιοι είναι οι επόμενοι στόχοι σας;
Στέλιος Σταυρίδης:
Το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων της χώρας δεν αποτελεί μόνο μία υποχρέωση που απορρέει από τις συμφωνίες που έχουν υπογραφεί με τους εταίρους, αλλά κυρίως ένα βασικό εργαλείο για την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας, μέσω της προσέλκυσης επενδύσεων, της αναδιάρθρωσης οργανισμών, της αξιοποίησης ακινήτων και της δημιουργίας θέσεων εργασίας.

Το ΤΑΙΠΕΔ έχει προχωρήσει κατά το τελευταίο διάστημα σε επιτάχυνση των διαδικασιών, καθώς οι προσπάθειές μας αποφέρουν πλέον καρπούς. Ειδικότερα, μέσα στο Β’ Τρίμηνο (Q2) του 2013 έχει προωθηθεί η αξιοποίηση πολλών και σημαντικών περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου. Πιο συγκεκριμένα, μετά την επιτυχημένη ολοκλήρωση της πώλησης του 33% του ΟΠΑΠ, αναμένονται μέχρι αρχές Ιουνίου οι τελικές προσφορές για τη ΔΕΠΑ και τη ΔΕΣΦΑ.

Παράλληλα, στο προσεχές διάστημα, αναμένονται οι δεσμευτικές προσφορές για την ΕΥΑΘ, τον ΟΔΙΕ και τον Αστέρα Βουλιαγμένης. Μέχρι τέλος του τριμήνου αναμένονται επίσης οι τελικές προσφορές για τα 28 Ακίνητα του Δημοσίου, για τα περιφερειακά Αεροδρόμια, για τις Μαρίνες, για το Παλιούρι Χαλκιδικής, για τον Αγ. Ιωάννη Σιθωνίας και για τους Χώρους Εγκαταστάσεων Υποστήριξης της Αττικής Οδού.

Πρόσφατα ανακοινώσατε την διαδικτυακή πλατφόρμα e-auction. Τι προσφέρει η πλατφόρμα αυτή και ποια τα πλεονεκτήματα της;
Πρόκειται για τη δημιουργία μιας απολύτως διαφανούς ηλεκτρονικής αγοράς, που θα παρέχει τη δυνατότητα προώθησης δημόσιων ακινήτων και διεξαγωγής ηλεκτρονικών δημοπρασιών (e-auction), μέσα από ένα φιλικό και λειτουργικό περιβάλλον. Ταυτόχρονα, θα αποτελέσει ένα αποτελεσματικό εργαλείο marketing και ενημέρωσης, παρέχοντας εύκολη και άμεση πρόσβαση σε τεχνικά και νομικά στοιχεία των ακινήτων, από οποιοδήποτε μέρος του κόσμου.

Το e-auction αποτελεί μια καινοτόμο προσπάθεια, με σκοπό να μεγιστοποιήσουμε τη διαφάνεια, την ταχύτητα και την ανταγωνιστική ένταση των διαγωνιστικών διαδικασιών μας, ώστε να εξυπηρετήσουμε το δημόσιο συμφέρον με τον βέλτιστο τρόπο, χωρίς γραφειοκρατικές αγκυλώσεις. Σύντομα θα ανακοινωθούν στην αγορά οι λεπτομέρειες του εγχειρήματος καθώς και τα πρώτα ακίνητα που θα αξιοποιηθούν με τη συγκεκριμένη πλατφόρμα, τα περισσότερα εκ των οποίων βρίσκονται εντός Αθηνών.

Η πιλοτική εφαρμογή της πλατφόρμας ηλεκτρονικών δημοπρασιών αξιοποίησης ακινήτων αναμένεται να  πραγματοποιηθεί εντός του καλοκαιριού και σκοπός είναι να αποτελέσει ένα από τα βασικότερα εργαλεία αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του Ελληνικού Δημοσίου. Η ανάπτυξη και διαχείριση του συστήματος θα γίνει από την ΕΤΑΔ Α.Ε. σε συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ.

Μπορούν να γίνουν αποκρατικοποιήσεις σε μεγάλες αξίες και τι ρόλο παίζει το «country risk» της χώρας;
Ναι, γιατί έχει αλλάξει ριζικά τόσο η εικόνα όσο κι ο βαθμός αξιοπιστίας της χώρας μας στο εξωτερικό. Αν θυμάστε, πέρυσι τέτοια εποχή όλοι μιλούσαν για το «Grexit» και μας είχαν σχεδόν «ξεγραμμένους». Σήμερα, οι πιο πολλοί μιλούν για το ελληνικό «success story» και οι επενδυτές αισθάνονται ότι δεν έχουν πλέον κίνδυνο να χάσουν τα λεφτά τους. Επομένως και οι αξίες για τις αποκρατικοποιήσεις θα ανεβαίνουν.

Πάρτε για παράδειγμα τον ΟΠΑΠ. Ποιος θα περίμενε ότι το τελικό τίμημα για το 33% του Οργανισμού θα ήταν σχεδόν 20 φορές πάνω τα φετινά του κέρδη; Ποιος θα περίμενε ότι το τελικό τίμημα θα ήταν διπλάσιο από τα μερίσματα που θα εισέπραττε για 10 χρόνια το Δημόσιο αν δεν προχωρούσε η ιδιωτικοποίηση; Όμως θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε και κάτι ακόμα.

Ως ΤΑΙΠΕΔ οφείλουμε να εγγυόμαστε το δημόσιο συμφέρον. Για τον λόγο αυτό σε κάθε περίπτωση, έχουμε θεσμοθετήσει τη διαδικασία αποτίμησης από ανεξάρτητους αποτιμητές, χάρη στην οποία διασφαλίζεται το καλύτερο δυνατό τίμημα για τα υπό αξιοποίηση περιουσιακά στοιχεία. Με δυο λόγια, το τελικό τίμημα ενός περιουσιακού στοιχείου δεν μπορεί να υπολείπεται από το ορισθέν από τους ανεξάρτητους αποτιμητές τίμημα.

Μπορούμε πιστεύετε να προσελκύσουμε μεγάλες ξένες επενδύσεις με πολλαπλά οφέλη;
Με βάση τις προβλέψεις της Κυβέρνησης αλλά και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η χώρα θα είναι σε θέση να βγει στις αγορές στο πρώτο εξάμηνο του επόμενου έτους. Κι αυτό στα μάτια των ξένων επενδυτών θα αποτελέσει «πέρας συναγερμού». Από εκεί και πέρα, το πάγιο και διαχρονικό πρόβλημα που είχαν οι ξένοι επενδυτές με τη χώρα μας, ήταν το αφιλόξενο επενδυτικό περιβάλλον. Τα εκατοντάδες γραφειοκρατικά εμπόδια και οι πολλές εστίες διαφθοράς σε ολόκληρο το φάσμα της δημόσιας διοίκησης.

Banker’s review: Αποκρατικοποιήσεις και όχι απραξία δηλώσατε πρόσφατα. Να ελπίζουμε ότι εφ’ εξής και μετά την πώληση του ΟΠΑΠ θα αναθερμανθούν τα γρανάζια του μηχανισμού των αποκρατικοποιήσεων; Ποιοι είναι οι επόμενοι στόχοι σας;
Στέλιος Σταυρίδης:
Το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων της χώρας δεν αποτελεί μόνο μία υποχρέωση που απορρέει από τις συμφωνίες που έχουν υπογραφεί με τους εταίρους, αλλά κυρίως ένα βασικό εργαλείο για την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας, μέσω της προσέλκυσης επενδύσεων, της αναδιάρθρωσης οργανισμών, της αξιοποίησης ακινήτων και της δημιουργίας θέσεων εργασίας.

Το ΤΑΙΠΕΔ έχει προχωρήσει κατά το τελευταίο διάστημα σε επιτάχυνση των διαδικασιών, καθώς οι προσπάθειές μας αποφέρουν πλέον καρπούς. Ειδικότερα, μέσα στο Β’ Τρίμηνο (Q2) του 2013 έχει προωθηθεί η αξιοποίηση πολλών και σημαντικών περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου. Πιο συγκεκριμένα, μετά την επιτυχημένη ολοκλήρωση της πώλησης του 33% του ΟΠΑΠ, αναμένονται μέχρι αρχές Ιουνίου οι τελικές προσφορές για τη ΔΕΠΑ και τη ΔΕΣΦΑ.

Παράλληλα, στο προσεχές διάστημα, αναμένονται οι δεσμευτικές προσφορές για την ΕΥΑΘ, τον ΟΔΙΕ και τον Αστέρα Βουλιαγμένης. Μέχρι τέλος του τριμήνου αναμένονται επίσης οι τελικές προσφορές για τα 28 Ακίνητα του Δημοσίου, για τα περιφερειακά Αεροδρόμια, για τις Μαρίνες, για το Παλιούρι Χαλκιδικής, για τον Αγ. Ιωάννη Σιθωνίας και για τους Χώρους Εγκαταστάσεων Υποστήριξης της Αττικής Οδού.

Πρόσφατα ανακοινώσατε την διαδικτυακή πλατφόρμα e-auction. Τι προσφέρει η πλατφόρμα αυτή και ποια τα πλεονεκτήματα της;
Πρόκειται για τη δημιουργία μιας απολύτως διαφανούς ηλεκτρονικής αγοράς, που θα παρέχει τη δυνατότητα προώθησης δημόσιων ακινήτων και διεξαγωγής ηλεκτρονικών δημοπρασιών (e-auction), μέσα από ένα φιλικό και λειτουργικό περιβάλλον. Ταυτόχρονα, θα αποτελέσει ένα αποτελεσματικό εργαλείο marketing και ενημέρωσης, παρέχοντας εύκολη και άμεση πρόσβαση σε τεχνικά και νομικά στοιχεία των ακινήτων, από οποιοδήποτε μέρος του κόσμου.

Το e-auction αποτελεί μια καινοτόμο προσπάθεια, με σκοπό να μεγιστοποιήσουμε τη διαφάνεια, την ταχύτητα και την ανταγωνιστική ένταση των διαγωνιστικών διαδικασιών μας, ώστε να εξυπηρετήσουμε το δημόσιο συμφέρον με τον βέλτιστο τρόπο, χωρίς γραφειοκρατικές αγκυλώσεις. Σύντομα θα ανακοινωθούν στην αγορά οι λεπτομέρειες του εγχειρήματος καθώς και τα πρώτα ακίνητα που θα αξιοποιηθούν με τη συγκεκριμένη πλατφόρμα, τα περισσότερα εκ των οποίων βρίσκονται εντός Αθηνών.

Η πιλοτική εφαρμογή της πλατφόρμας ηλεκτρονικών δημοπρασιών αξιοποίησης ακινήτων αναμένεται να  πραγματοποιηθεί εντός του καλοκαιριού και σκοπός είναι να αποτελέσει ένα από τα βασικότερα εργαλεία αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του Ελληνικού Δημοσίου. Η ανάπτυξη και διαχείριση του συστήματος θα γίνει από την ΕΤΑΔ Α.Ε. σε συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ.

Μπορούν να γίνουν αποκρατικοποιήσεις σε μεγάλες αξίες και τι ρόλο παίζει το «country risk» της χώρας;
Ναι, γιατί έχει αλλάξει ριζικά τόσο η εικόνα όσο κι ο βαθμός αξιοπιστίας της χώρας μας στο εξωτερικό. Αν θυμάστε, πέρυσι τέτοια εποχή όλοι μιλούσαν για το «Grexit» και μας είχαν σχεδόν «ξεγραμμένους». Σήμερα, οι πιο πολλοί μιλούν για το ελληνικό «success story» και οι επενδυτές αισθάνονται ότι δεν έχουν πλέον κίνδυνο να χάσουν τα λεφτά τους. Επομένως και οι αξίες για τις αποκρατικοποιήσεις θα ανεβαίνουν.

Πάρτε για παράδειγμα τον ΟΠΑΠ. Ποιος θα περίμενε ότι το τελικό τίμημα για το 33% του Οργανισμού θα ήταν σχεδόν 20 φορές πάνω τα φετινά του κέρδη; Ποιος θα περίμενε ότι το τελικό τίμημα θα ήταν διπλάσιο από τα μερίσματα που θα εισέπραττε για 10 χρόνια το Δημόσιο αν δεν προχωρούσε η ιδιωτικοποίηση; Όμως θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε και κάτι ακόμα.

Ως ΤΑΙΠΕΔ οφείλουμε να εγγυόμαστε το δημόσιο συμφέρον. Για τον λόγο αυτό σε κάθε περίπτωση, έχουμε θεσμοθετήσει τη διαδικασία αποτίμησης από ανεξάρτητους αποτιμητές, χάρη στην οποία διασφαλίζεται το καλύτερο δυνατό τίμημα για τα υπό αξιοποίηση περιουσιακά στοιχεία. Με δυο λόγια, το τελικό τίμημα ενός περιουσιακού στοιχείου δεν μπορεί να υπολείπεται από το ορισθέν από τους ανεξάρτητους αποτιμητές τίμημα.

Μπορούμε πιστεύετε να προσελκύσουμε μεγάλες ξένες επενδύσεις με πολλαπλά οφέλη;
Με βάση τις προβλέψεις της Κυβέρνησης αλλά και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η χώρα θα είναι σε θέση να βγει στις αγορές στο πρώτο εξάμηνο του επόμενου έτους. Κι αυτό στα μάτια των ξένων επενδυτών θα αποτελέσει «πέρας συναγερμού». Από εκεί και πέρα, το πάγιο και διαχρονικό πρόβλημα που είχαν οι ξένοι επενδυτές με τη χώρα μας, ήταν το αφιλόξενο επενδυτικό περιβάλλον. Τα εκατοντάδες γραφειοκρατικά εμπόδια και οι πολλές εστίες διαφθοράς σε ολόκληρο το φάσμα της δημόσιας διοίκησης.



Την τελευταία περίοδο, έχουν γίνει σημαντικά βήματα, για παράδειγμα στην κατάταξη της ετήσιας έκθεσης της Παγκόσμιας Τράπεζας για το «Doing Business», η Ελλάδα έχει ανέβει 22 θέσεις. Αλλά και το ίδιο το ΤΑΙΠΕΔ, προκειμένου να επιταχύνει το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, έχει προχωρήσει τους τελευταίους 9 μήνες στην άρση 67 διοικητικών και ρυθμιστικών εμποδίων, συμβάλλοντας στη δημιουργία ενός φιλικότερου επιχειρηματικού περιβάλλοντος.

Όλα αυτά είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά, αλλά είναι καθήκον μας να συνεχίσουμε και να εντείνουμε την προσπάθεια. Γιατί όπως αναφέρετε, οι μεγάλες ξένες επενδύσεις θα έχουν πράγματι πολλαπλά οφέλη για την ελληνική οικονομία και τους Έλληνες πολίτες. Γι αυτό και ως ΤΑΙΠΕΔ επιμένουμε να αντιμετωπίζουμε τις αποκρατικοποιήσεις περισσότερο σαν μοχλό ανάπτυξης με σημαντικά οφέλη στις τοπικές οικονομίες και κοινωνίες παρά σαν αγοραπωλησίες με αυστηρά εισπρακτική οπτική.

Μια αποκρατικοποίηση είναι επιτυχημένη μόνο όταν δημιουργεί προϋποθέσεις ανάπτυξης. Μόνο όταν δημιουργεί θέσεις εργασίας, όταν συμβάλλει στην ενίσχυση της οικονομικής δραστηριότητας και κατ’ επέκταση στην προσπάθεια να επιστρέψει η χώρα μας σε αναπτυξιακή τροχιά.

Ποιος ο ρόλος του κράτους;
Το κράτος οφείλει να διασφαλίζει ότι η κάθε αποκρατικοποίηση θα πραγματοποιείται με διαφάνεια και με τρόπο που θα εξυπηρετεί πρώτα και πάνω απ’ όλα το δημόσιο συμφέρον. Αλλά και με τρόπο που θα συμβάλλει στη δημιουργία θέσεων εργασίας. Και εδώ θα πρέπει να επιμείνουμε γιατί βιώνουμε ως χώρα μια μεγάλη αντίφαση εδώ και χρόνια.

Έχουμε μια σημαντική περιουσία στο καλύτερο «οικόπεδο» του κόσμου, μια περιουσία όμως που μένει αναξιοποίητη στο όνομα κάποιων ακατανόητων ιδεολογικών αγκιστρώσεων. Και την ίδια στιγμή, οι περισσότεροι νέοι της πατρίδας μας, νέοι με υψηλό επίπεδο γνώσεων και μόρφωσης, είναι άνεργοι και αναζητούν εργασία στις χώρες του εξωτερικού.

Ο ρόλος του κράτους είναι να κάνει επιτέλους το αυτονόητο. Να δημιουργεί θέσεις εργασίας, να δημιουργεί προϋποθέσεις ανάπτυξης. Να αξιοποιεί δηλαδή την περιουσία του όχι στο όνομα κάποιων θολών ιδεολογημάτων αλλά στο όνομα του δημοσίου συμφέροντος, στο όνομα των Ελλήνων πολιτών. 

Γιατί δεν έχει αποσαφηνιστεί πλήρως ακόμα η έννοια της ιδιωτικοποίησης με αυτή της πώλησης;
Υπάρχουν διάφοροι τρόποι με τους οποίους γίνεται μια αποκρατικοποίηση. Κυρίως, και ιδιαίτερα για τις υποδομές και την ακίνητη περιουσία, επιλέγεται το μοντέλο των μακροχρόνιων παραχωρήσεων, κατά τις οποίες, ο επενδυτής πραγματοποιεί επενδύσεις οι οποίες μετά το χρονικό πέρας της παραχώρησης παραμένουν στην κυριότητα του ελληνικού Δημοσίου.

Για παράδειγμα, στην Κασσιόπη της Κέρκυρας δεν πουλήθηκε η γη, αλλά παραχωρήθηκε για κάποια χρόνια η έκταση ώστε να αξιοποιηθεί και να αναπτυχθεί. Αναφορικά, με τα εταιρικά χαρτοφυλάκια, ακολουθείται το μοντέλο της πώλησης των μετοχών του Δημοσίου, ενώ υπάρχει και το μοντέλο της μίσθωσης εκμεταλλεύσεων που ακολουθείται για τα 28 ακίνητα που ανήκουν στο Δημόσιο.

Banker's Review (T. 033)
« 1 2 »

Έχετε άποψη;
Ο σχολιασμός των άρθρων προϋποθέτει την Είσοδο σας στο Banker's Review Online.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Συγχωνεύσεις και εξαγορές

Private banking

Πιστωτική κρίση

Credit Risk management

Enterprise risk management

Best work place

Multichannel Strategy

Innovation

International Banking

Outsourcing

©2017 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778