Banker's Review Online - Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις: Σημαντικές δυνατότητες ενίσχυσης της εξωστρέφειας

Παρασκευή, 14 Δεκεμβρίου 2018

Είσοδος Χρήστη

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Retail Banking

Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις: Σημαντικές δυνατότητες ενίσχυσης της εξωστρέφειας

18 Ιουνίου 2013 | 15:20 Γράφει η Ελένη  Χρυσαφοπούλου Topics: Έρευνες

Η Εθνική Τράπεζα δημοσίευσε την εξαμηνιαία έρευνα συγκυρίας των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων (ΜμΕ), βάσει δείγματος σχεδόν 1.000 εταιρειών.

Η έρευνα επιχειρεί να αποτυπώσει τις σημαντικές μεταβολές που διενεργούνται στις ελληνικές ΜμΕ μέσω διαχρονικής απεικόνισης της κατάστασης και των αναγκών τους, ενώ με βάση μια σειρά από τυποποιημένες ερωτήσεις δομείται ο Δείκτης Εμπιστοσύνης της ΕΤΕ για τις ΜμΕ. Επιπλέον, αυτή η μελέτη κανει ειδική μνεία στο πιο δυναμικό κομμάτι των ΜμΕ – τις εξωστρεφείς επιχειρήσεις με σκοπό να αναδείξει τους παράγοντες επιτυχίας τους.

Οι ΜμΕ στην Ελλάδα συνεισφέρουν μεγαλύτερο μέρος των εξαγωγών από τις αντίστοιχες στην Ευρώπη
Στην Ελλάδα, οι ΜμΕ (εταιρείες με λιγότερους από 50 εργαζόμενους) συνεισφέρουν το 35% των εξαγωγών, έναντι 24% για τις ευρωπαϊκές ΜμΕ. Η διαφορά αυτή αποτυπώνει σε μεγάλο βαθμό το γεγονός ότι άνω του ½ των πωλήσεων του εταιρικού τομέα παράγεται από ΜμΕ στην Ελλάδα, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό είναι κοντά στο 1/3 για την Ευρώπη.

Την τελευταία δεκαετία το ποσοστό των ΜμΕ που εξάγουν περισσότερο από το 10% του κύκλου εργασιών αυξήθηκε σε 55% του συνόλου των εξωστρεφών ΜμΕ (από 45% το 2002) – προσεγγίζοντας έτσι ευρωπαϊκά δεδομένα.

Ενδεικτικό της σημαντικής εξωστρέφειας των ελληνικών ΜμΕ είναι ότι:
• οι έντονα εξωστρεφείς ΜμΕ (που εξάγουν το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεών τους) αποτελούν μεγαλύτερο κομμάτι των εξωστρεφών ΜμΕ στην Ελλάδα σε σχέση με την Ευρώπη (23% έναντι 18%).
• οι μεσαίες επιχειρήσεις (10-50 εργαζόμενοι) στην Ελλάδα, ενώ έχουν αντίστοιχη συμμετοχή στο συνολικό κύκλο εργασιών με την Ευρώπη (20%), καλύπτουν μεγαλύτερο τμήμα των εξαγωγών (21% στην Ελλάδα, έναντι 12% στην Ευρώπη).

Εξωστρέφεια και πωλήσεις στο εξωτερικό
Βάσει της έρευνάς, σχεδόν το 1/3 των ΜμΕ δραστηριοποιείται στο εξωτερικό, με τις πωλήσεις εκτός Ελλάδας να καλύπτουν το 23% του κύκλου εργασιών των εξωστρεφών εταιρειών. Το συγκριτικό πλεονέκτημα των μεσαίων επιχειρήσεων όσον αφορά τη δυνατότητα προώθησης στο εξωτερικό είναι εμφανές, καθώς το 42% των μεσαίων επιχειρήσεων εξάγουν έναντι 17% των μικρών. Συνεπώς, το μέγεθος της επιχείρησης αποτελεί σημαντικό προσδιοριστικό παράγοντα της εξωστρέφειάς της.

Όσον αφορά τους επιμέρους τομείς, τονίζεται ότι:
• Yψηλότερη εστίαση στις αγορές του εξωτερικού εντοπίζεται στον κλάδο της βιομηχανίας (άνω του ½ των εταιρειών, έναντι κάτω του 30% για τους λοιπούς κλάδους).
• Χαμηλότερη εξωστρέφεια χαρακτηρίζει τον κλάδο κατασκευών (τόσο στον αριθμό εταιρειών όσο και στο βαθμό εξωστρέφειας), όπου συγκεντρώνονται και οι εταιρείες με τη μικρότερη χρονικά εμπειρία σε διεθνείς δραστηριότητες (7 έτη εναντι 11 ετών κατά μέσο όρο για το σύνολο των εξωστρεφών ΜμΕ).

Τρόποι εξαγωγών για μεσαίες και μικρές επιχειρήσεις
Oι μεσαίες επιχειρήσεις προσεγγίζουν τις αγορές του εξωτερικού κυρίως μέσω εμπορικών αντιπροσώπων και εισαγωγέων (σε ποσοστό 34%). Από την άλλη πλευρά, οι μικρές επιχειρήσεις έχουν ως κύριο τρόπο πωλήσεων στο εξωτερικό το διαδίκτυο (σε ποσοστό 45%) – γεγονός που σε μεγάλο βαθμό αντικατοπτρίζει τη δυσκολία πρόσβασής τους σε άλλα κανάλια διανομής.

Όσον αφορά συγκεκριμένους κλάδους, τονίζεται ότι:
• Ο βασικός τρόπος πωλήσεων στο εξωτερικό για τις υπηρεσίες είναι οι πωλήσεις σε πελάτες από το εξωτερικό που ταξίδεψαν στην Ελλάδα (σε ποσοστό 40% έναντι 6% για τους υπόλοιπους κλάδους) – αντικατοπτρίζοντας κυρίως την επίδραση των τουριστικών επιχειρήσεων.
• Οι κατασκευαστικές δηλώνουν υψηλή προτίμηση σε πωλήσεις μέσω θυγατρικών και κοινοπραξιών, (κύριος τρόπος πώλησης για το 30% των κατασκευαστικών, έναντι λιγότερο του 10% των λοιπών κλάδων).

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι πωλήσεις μέσω συνεταιρισμών και clusters, που θα μπορούσαν να ενισχύσουν σημαντικά την προώθηση προϊόντων των ΜμΕ στο εξωτερικό, πραγματοποιούνται μόλις από το 6% των εξωστρεφών ΜμΕ.

Η εξωστρέφεια είναι στρατηγική επιλογή μόνο για το 1/3 των εξωστρεφών ΜμΕ
Εξετάζοντας τα πρωταρχικά κίνητρα για την εξωστρέφεια των ΜμΕ διαπιστώνουμε ότι:
• το 1/3 των εξωστρεφών ΜμΕ πραγματοποιεί πωλήσεις στο εξωτερικό κατά κύριο λόγο από στρατηγική επιλογή.
• το 1/3 επειδή προσεγγίστηκε από πελάτες του εξωτερικού.
• οι υπόλοιπες κατέφυγαν στο εξωτερικό για λόγους όπως οι δυσμενείς συνθήκες στην εγχώρια αγορά ή μεμονωμένες παραγγελίες.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το υψηλό ποσοστό των ΜμΕ που εξάγουν χωρίς δική τους πρωτοβουλία (δηλαδή προσεγγίστηκαν από πελάτες του εξωτερικού) είναι ενδεικτικό σημαντικής δυνατότητας περαιτέρω εξαγωγών σε περίπτωση που οι ελληνικές ΜμΕ τις θέσουν ως σημαντική τους προτεραιότητα.

Όσον αφορά τις διαφορές ανά κλάδο,
• οι ΜμΕ εμπορίου και υπηρεσιών σημειώνουν τα υψηλότερα ποσοστά εξαγωγών από στρατηγική επιλογή,
• οι βιομηχανικές ΜμΕ δηλώνουν ότι αναγκάζονται να εξάγουν κυρίως λόγω χαμηλής εγχώριας ζήτησης, ενώ
• η φύση της κατασκευαστικής δραστηριότητας οδηγεί σε υψηλό ποσοστό μεμονωμένων παραγγελιών.

Η έρευνα επιχειρεί να αποτυπώσει τις σημαντικές μεταβολές που διενεργούνται στις ελληνικές ΜμΕ μέσω διαχρονικής απεικόνισης της κατάστασης και των αναγκών τους, ενώ με βάση μια σειρά από τυποποιημένες ερωτήσεις δομείται ο Δείκτης Εμπιστοσύνης της ΕΤΕ για τις ΜμΕ. Επιπλέον, αυτή η μελέτη κανει ειδική μνεία στο πιο δυναμικό κομμάτι των ΜμΕ – τις εξωστρεφείς επιχειρήσεις με σκοπό να αναδείξει τους παράγοντες επιτυχίας τους.

Οι ΜμΕ στην Ελλάδα συνεισφέρουν μεγαλύτερο μέρος των εξαγωγών από τις αντίστοιχες στην Ευρώπη
Στην Ελλάδα, οι ΜμΕ (εταιρείες με λιγότερους από 50 εργαζόμενους) συνεισφέρουν το 35% των εξαγωγών, έναντι 24% για τις ευρωπαϊκές ΜμΕ. Η διαφορά αυτή αποτυπώνει σε μεγάλο βαθμό το γεγονός ότι άνω του ½ των πωλήσεων του εταιρικού τομέα παράγεται από ΜμΕ στην Ελλάδα, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό είναι κοντά στο 1/3 για την Ευρώπη.

Την τελευταία δεκαετία το ποσοστό των ΜμΕ που εξάγουν περισσότερο από το 10% του κύκλου εργασιών αυξήθηκε σε 55% του συνόλου των εξωστρεφών ΜμΕ (από 45% το 2002) – προσεγγίζοντας έτσι ευρωπαϊκά δεδομένα.

Ενδεικτικό της σημαντικής εξωστρέφειας των ελληνικών ΜμΕ είναι ότι:
• οι έντονα εξωστρεφείς ΜμΕ (που εξάγουν το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεών τους) αποτελούν μεγαλύτερο κομμάτι των εξωστρεφών ΜμΕ στην Ελλάδα σε σχέση με την Ευρώπη (23% έναντι 18%).
• οι μεσαίες επιχειρήσεις (10-50 εργαζόμενοι) στην Ελλάδα, ενώ έχουν αντίστοιχη συμμετοχή στο συνολικό κύκλο εργασιών με την Ευρώπη (20%), καλύπτουν μεγαλύτερο τμήμα των εξαγωγών (21% στην Ελλάδα, έναντι 12% στην Ευρώπη).

Εξωστρέφεια και πωλήσεις στο εξωτερικό
Βάσει της έρευνάς, σχεδόν το 1/3 των ΜμΕ δραστηριοποιείται στο εξωτερικό, με τις πωλήσεις εκτός Ελλάδας να καλύπτουν το 23% του κύκλου εργασιών των εξωστρεφών εταιρειών. Το συγκριτικό πλεονέκτημα των μεσαίων επιχειρήσεων όσον αφορά τη δυνατότητα προώθησης στο εξωτερικό είναι εμφανές, καθώς το 42% των μεσαίων επιχειρήσεων εξάγουν έναντι 17% των μικρών. Συνεπώς, το μέγεθος της επιχείρησης αποτελεί σημαντικό προσδιοριστικό παράγοντα της εξωστρέφειάς της.

Όσον αφορά τους επιμέρους τομείς, τονίζεται ότι:
• Yψηλότερη εστίαση στις αγορές του εξωτερικού εντοπίζεται στον κλάδο της βιομηχανίας (άνω του ½ των εταιρειών, έναντι κάτω του 30% για τους λοιπούς κλάδους).
• Χαμηλότερη εξωστρέφεια χαρακτηρίζει τον κλάδο κατασκευών (τόσο στον αριθμό εταιρειών όσο και στο βαθμό εξωστρέφειας), όπου συγκεντρώνονται και οι εταιρείες με τη μικρότερη χρονικά εμπειρία σε διεθνείς δραστηριότητες (7 έτη εναντι 11 ετών κατά μέσο όρο για το σύνολο των εξωστρεφών ΜμΕ).

Τρόποι εξαγωγών για μεσαίες και μικρές επιχειρήσεις
Oι μεσαίες επιχειρήσεις προσεγγίζουν τις αγορές του εξωτερικού κυρίως μέσω εμπορικών αντιπροσώπων και εισαγωγέων (σε ποσοστό 34%). Από την άλλη πλευρά, οι μικρές επιχειρήσεις έχουν ως κύριο τρόπο πωλήσεων στο εξωτερικό το διαδίκτυο (σε ποσοστό 45%) – γεγονός που σε μεγάλο βαθμό αντικατοπτρίζει τη δυσκολία πρόσβασής τους σε άλλα κανάλια διανομής.

Όσον αφορά συγκεκριμένους κλάδους, τονίζεται ότι:
• Ο βασικός τρόπος πωλήσεων στο εξωτερικό για τις υπηρεσίες είναι οι πωλήσεις σε πελάτες από το εξωτερικό που ταξίδεψαν στην Ελλάδα (σε ποσοστό 40% έναντι 6% για τους υπόλοιπους κλάδους) – αντικατοπτρίζοντας κυρίως την επίδραση των τουριστικών επιχειρήσεων.
• Οι κατασκευαστικές δηλώνουν υψηλή προτίμηση σε πωλήσεις μέσω θυγατρικών και κοινοπραξιών, (κύριος τρόπος πώλησης για το 30% των κατασκευαστικών, έναντι λιγότερο του 10% των λοιπών κλάδων).

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι πωλήσεις μέσω συνεταιρισμών και clusters, που θα μπορούσαν να ενισχύσουν σημαντικά την προώθηση προϊόντων των ΜμΕ στο εξωτερικό, πραγματοποιούνται μόλις από το 6% των εξωστρεφών ΜμΕ.

Η εξωστρέφεια είναι στρατηγική επιλογή μόνο για το 1/3 των εξωστρεφών ΜμΕ
Εξετάζοντας τα πρωταρχικά κίνητρα για την εξωστρέφεια των ΜμΕ διαπιστώνουμε ότι:
• το 1/3 των εξωστρεφών ΜμΕ πραγματοποιεί πωλήσεις στο εξωτερικό κατά κύριο λόγο από στρατηγική επιλογή.
• το 1/3 επειδή προσεγγίστηκε από πελάτες του εξωτερικού.
• οι υπόλοιπες κατέφυγαν στο εξωτερικό για λόγους όπως οι δυσμενείς συνθήκες στην εγχώρια αγορά ή μεμονωμένες παραγγελίες.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το υψηλό ποσοστό των ΜμΕ που εξάγουν χωρίς δική τους πρωτοβουλία (δηλαδή προσεγγίστηκαν από πελάτες του εξωτερικού) είναι ενδεικτικό σημαντικής δυνατότητας περαιτέρω εξαγωγών σε περίπτωση που οι ελληνικές ΜμΕ τις θέσουν ως σημαντική τους προτεραιότητα.

Όσον αφορά τις διαφορές ανά κλάδο,
• οι ΜμΕ εμπορίου και υπηρεσιών σημειώνουν τα υψηλότερα ποσοστά εξαγωγών από στρατηγική επιλογή,
• οι βιομηχανικές ΜμΕ δηλώνουν ότι αναγκάζονται να εξάγουν κυρίως λόγω χαμηλής εγχώριας ζήτησης, ενώ
• η φύση της κατασκευαστικής δραστηριότητας οδηγεί σε υψηλό ποσοστό μεμονωμένων παραγγελιών.



Επιλογή προορισμού εξαγωγών
Η ΝΑ Ευρώπη αποτελεί τον δημοφιλέστερο προορισμό για τις εξαγωγές των ΜμΕ (με το 64% να την επιλέγει ως προορισμό) και ακολουθεί η Δυτική Ευρώπη (προορισμός για το 46% των εξωστρεφών ΜμΕ), ενώ η Μέση Ανατολή βρίσκεται υψηλά στις προτιμήσεις των κατασκευαστικών επιχειρήσεων. Η πιο ανταγωνιστική αγορά της Δυτικής Ευρώπης αποτελεί τον κύριο προορισμό του 35% των μεσαίων επιχειρήσεων (έναντι 28% για τις μικρές), αποτυπώνοντας έτσι τη σημασία του μεγέθους της επιχείρησης για τη διεθνή ανταγωνιστικότητα των προϊόντων της.

Οι 5 πρώτοι εμπορικοί εταίροι που ξεχωρίζουν είναι:
• H Κύπρος, κυρίως στις μεσαίες επιχειρήσεις (βιομηχανικές και εμπορικές)
• Η Βουλγαρία, κυρίως στις μικρές επιχειρήσεις (κατασκευαστικές και εμπορικές)
• Η Γερμανία, κυρίως στις υπηρεσίες (σε μεγάλο βαθμό τουριστικές και μεταφορικές εταιρείες)
• Η Ιταλία, κυρίως στο εμπόριο
• Η Ρωσία, κυρίως στις κατασκευές

Εξωστρεφείς και δυνητικά εξωστρεφείς ΜμΕ
Εκτός από το 30% των ΜμΕ, οι οποίες ήδη δραστηριοποιούνται στο εξωτερικό, υπάρχουν εταιρείες που είτε εστιάζουν στην εγχώρια αγορά από στρατηγική επιλογή (34%), είτε θεωρούν ότι δεν τους αφορούν οι εξαγωγές για λόγους που σχετίζονται κυρίως με τον τύπο προϊόντος ή υπηρεσίας που παράγουν (20%).

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι υπόλοιπες ΜμΕ, οι οποίες είναι δυνητικά εξωστρεφείς και καλύπτουν το 16% του τομέα των ΜμΕ (21% των μικρών και 12% των μεσαίων επιχειρήσεων).

Το βασικό εμπόδιο που αντιμετωπίζουν οι δυνητικά εξωστρεφείς ΜμΕ είναι η έλλειψη ενημέρωσης (είτε για τις αγορές είτε για τις απαιτούμενες διαδικασίες), που αποτελεί κύριο εμπόδιο για το 28% των εταιρειών.

Επιπλέον, σημαντικά εμπόδια για τις μεσαίες επιχειρήσεις είναι η έλλειψη πρόσβασης σε δίκτυα προώθησης, η αβεβαιότητα των αγορών εξωτερικού και η ανεπαρκής πρόσβαση σε ειδικές χρηματοδοτήσεις εξαγωγών. Οι μικρές επιχειρήσεις εκτός από τα παραπάνω προβλήματα, αναγνωρίζουν σε μεγαλύτερο βαθμό βασικά εμπόδια από παράγοντες όπως η γραφειοκρατία και η ανεπαρκής στήριξη από κρατικούς φορείς.

Τα βασικά  εμπόδια της εξωστρέφειας
Εστιάζοντας στα χαρακτηριστικά των επί μέρους κλάδων διαπιστώνουμε ότι περισσότερες δυνητικά εξωστρεφείς ΜμΕ συγκεντρώνονται στις κατασκευαστικές (20%, έναντι περίπου 15% στους λοιπούς κλάδους), οι οποίες έχουν και τον χαμηλότερο βαθμό εξωστρέφειας.

Όσον αφορά τους βασικούς λόγους που δεν αφήνουν τις δυνητικά εξωστρεφείς ΜμΕ να επεκταθούν στο εξωτερικό, διαπιστώνεται ότι:
• Η έλλειψη ενημέρωσης φαίνεται να επηρεάζει περισσότερο τις ΜμΕ βιομηχανίας (38% των δυνητικών εξαγωγέων, έναντι 25% σε άλλους κλάδους)
• Η πρόσβαση σε ειδικές χρηματοδοτήσεις εξαγωγών μπορεί να βοηθήσει περισσότερο το εμπόριο και τη βιομηχανία.
• Οι υπηρεσίες και οι κατασκευές αναζητούν γενικότερη στήριξη από κρατικούς και ευρωπαϊκούς φορείς.

Συνεπώς, υπάρχει άμεσα δυνατότητα περαιτέρω αύξησης της εξωστρέφειας ΜμΕ (κυρίως των βιομηχανικών) μέσω πολιτικών προώθησης της ενημέρωσης σχετικά με τις συνθήκες στις αγορές εξωτερικού και τις απαιτούμενες κινήσεις από την πλευρά των εταιρειών.

Συγκυρία και Δείκτης Εμπιστοσύνης
Κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2012, η τρέχουσα οικονομική κρίση συνέχισε να ασκεί ισχυρή επίδραση στις ΜμΕ, με το ½ αυτών να συνεχίζουν να δηλώνουν την επιβίωση ως πρωταρχικό τους στόχο. Η οριακή αύξηση του ποσοστού των επιχειρήσεων που δηλώνουν ότι ακολουθούν αναπτυξιακή πολιτική (26% από 23% κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους) αποτελεί ένα θετικό δείγμα σταθεροποίησης της οικονομικής συγκυρίας.

Ωστόσο, μια πιο λεπτομερής ματιά στους τρόπους που προτίθενται οι ΜμΕ να χρηματοδοτήσουν την ανάπτυξή τους εγείρει εκ νέου αμφιβολίες, καθώς:
• Η συρρικνωμένη κερδοφορία περιορίζει τη χρηματοδότηση των μελλοντικών επενδύσεων μέσω κερδών.
• Η τάση χρήσης δανειακών κεφαλαίων για την χρηματοδότηση επενδυτικών αναγκών βαίνει συνεχώς μειούμενη.

Οι αντιδράσεις στις συνθήκες μειωμένης ζήτησης εντείνονται
Οι ΜμΕ δείχνουν να προσαρμόζονται όλο και περισσότερο στα νέα δεδομένα της οικονομίας, υιοθετώντας διαρθρωτικά μέτρα αντιμετώπισης των συνθηκών μειωμένης ζήτησης. Έτσι, οι απολύσεις αφορούν πλέον το 51% του εταιρικού τομέα των ΜμΕ (από 18% το 2009), ενώ το 17% των ΜμΕ δηλώνει ότι έχει προχωρήσει σε κλείσιμο καταστημάτων (από 1% το 2009).

Υπό αυτό το κλίμα, οι βραχυπρόθεσμες στρατηγικές για την πλειοψηφία των ΜμΕ παραμένουν περιοριστικές, καθώς:
• το 21% εκτιμά ότι θα μειώσει τις επενδύσεις του κατά το επόμενο εξάμηνο, ενώ
• το 30% δηλώνει ότι θα περιορίσει την απασχόληση στην επιχείρησή του κατά το επόμενο εξάμηνο.

Ωστόσο, υπάρχουν και πιο υγιείς αντιδράσεις στην τρέχουσα υφεσιακή συγκυρία και αποτυπώνονται:
• στην σταθερά υψηλή τάση για καινοτομία κατά το επόμενο εξάμηνο, καθώς και
• στην σταθερά υψηλή τάση για εξωστρέφεια κατά το επόμενο εξάμηνο.



Έλλειψη ρευστότητας: καίριο πρόβλημα για τις ΜμΕ
Η έλλειψη ρευστότητας αποτελεί έντονο πρόβλημα για το 40% του εταιρικού τομέα των ΜμΕ. Πράγματι, κατά την τελευταία διετία οι καθυστερήσεις εισπράξεων από πελάτες έχουν αυξηθεί ενώ οι πληρωμές προς προμηθευτές γίνονται συντομότερα. Συγκεκριμένα, η χρονική απόκλιση μεταξύ είσπραξης απαιτήσεων και πληρωμής προμηθευτών προσεγγίζει τις 25 ημέρες.

Η διαρκής μείωση της χρήσης μεταχρονολογημένων επιταγών (35% των συναλλαγών των ΜμΕ το δεύτερο εξάμηνο του 2012, από 57% το 2009) συρρικνώνει ένα βασικό κανάλι στήριξης της ρευστότητας και επιδεινώνει το πρόβλημα ρευστότητας των επιχειρήσεων. Όσον αφορά τη μόχλευση, σχεδόν τα 3/4 του τομέα ΜμΕ έχουν κάποιο δάνειο και από αυτό το τμήμα το 30% νιώθει ότι έχει πρόβλημα υπερδανεισμού βάσει τρέχουσας συγκυρίας.

Ωστόσο, η πρόσβαση σε δανειακά κεφάλαια αξιολογείται από τις επιχειρήσεις ως δυσχερέστερη συγκριτικά με το προηγούμενο έτος, ενώ η γενικότερη δυσκολία πρόσβασης σε χρηματοδότηση αποτελεί το πλέον πιεστικό πρόβλημα για το 1/3 των ΜμΕ.

Οριακή βελτίωση του δείκτη εμπιστοσύνης των ΜμΕ
Ο δείκτης εμπιστοσύνης των ΜμΕ, αν και παρέμεινε σε αρνητικά επίπεδα, σημείωσε οριακή άνοδο 3 μονάδων κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2012. Συγκεκριμένα, αν και το κομμάτι των προσδοκιών του δείκτη παρέμεινε σταθερό, το κομμάτι αξιολόγησης της τρέχουσας ζήτησης βελτιώθηκε. Έτσι, αύξηση ζήτησης κατά το προηγούμενο εξάμηνο δήλωσε το 13% των ΜμΕ (από 11% κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους).  Η πορεία του δείκτη εμπιστοσύνης είναι ανοδική, τόσο για τις μικρές όσο και για τις μεσαίες επιχειρήσεις, καθώς και για όλους του κλάδους ΜμΕ.

Αξίζει ωστόσο να σημειωθεί ότι:
• οριακά μεγαλύτερη αύξηση εντοπίζεται στις βιομηχανικές επιχειρήσεις, με αύξηση 4 μονάδων, έναντι 3,2 κατά μέσο όρο στους λοιπούς κλάδους.
• στους επιμέρους τομείς μικρών επιχειρήσεων κατασκευών και υπηρεσιών, σημειώνεται πτώση του δείκτη εμπιστοσύνης, υπό την επίδραση κυρίως των προοπτικών του επόμενου εξαμήνου.

Διαφοροποιήσεις ανά κλάδο
Με εξαίρεση τον κατασκευαστικό κλάδο, οι υπόλοιποι κλάδοι παρουσιάζουν βελτιωμένη εικόνα όσον αφορά τις προοπτικές τους (με το 26% να δηλώνει ότι στοχεύει σε ανάπτυξη από 23% το πρώτο εξάμηνο του 2012).

Αν και οι ημέρες των απαιτήσεων παραμένουν σημαντικά υψηλότερες σε σχέση με των προμηθευτών, παρατηρείται μια σημαντική μείωση των ημερών απαιτήσεων κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2012 (κυρίως στο τομέα του εμπορίου, όπου οι ημέρες απαιτήσεων μειώθηκαν στις 57 από 87 κατά το πρώτο εξάμηνο του 2012).

Ταυτότητα της δειγματοληπτικής έρευνας
Συνολικά διεξήχθησαν 960 συνεντεύξεις σε 480 επιχειρήσεις με τζίρο μέχρι 1εκ. ευρώ και 480 επιχειρήσεις με τζίρο από 1-10εκ. ευρώ, σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Ιωάννινα, Καβάλα, Λάρισα, Πάτρα, μεταξύ 01/11/2012 - 20/12/2012. Η έρευνα διενεργήθηκε από την εταιρία: TNS ICAP.

Banker's Review (T. 032)
« 1 2 3 »

Έχετε άποψη;
Ο σχολιασμός των άρθρων προϋποθέτει την Είσοδο σας στο Banker's Review Online.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Συγχωνεύσεις και εξαγορές

Private banking

Πιστωτική κρίση

Credit Risk management

Enterprise risk management

Best work place

Multichannel Strategy

Innovation

International Banking

Outsourcing

©2018 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778