Banker's Review Online - Νικόλαος Φερτάκης, HSBC Bank: Κομβικός ο ρόλος της πληροφορικής στη διαχείριση και μείωση του κόστους

Δευτέρα, 18 Ιουνίου 2018

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Operations and IT

Νικόλαος Φερτάκης, HSBC Bank: Κομβικός ο ρόλος της πληροφορικής στη διαχείριση και μείωση του κόστους

5 Δεκεμβρίου 2011 | 10:32 Γράφει ο Γιάννης  Μουρατίδης Topics: Πληροφορική,Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

Νικόλαος Φερτάκης, HSBC Bank

Ο Νικόλαος Φερτάκης, Senior IT Manager της HSBC Bank μιλάει στο Bankers review για τh συμβολή της πληροφορικής στην ανάπτυξη αλλά και στις προσπάθειες μείωσης του λειτουργικού κόστους των τραπεζικών οργανισμών.

Banker's review: Πώς έχει εξελιχθεί ο ρόλος της πληροφορικής σε ότι αφορά τη Διαχείριση Κόστους για όλο το εύρος της επιχείρησης τα τελευταία χρόνια;

Νικόλαος Φερτάκης:
Ο ρόλος της πληροφορικής σε ότι αφορά τη διαχείριση του κόστους έχει εξελιχθεί παράλληλα με την ανάπτυξη της ίδιας της πληροφορικής. Ετσι, στα πρώτα χρόνια επικεντρωνόμασταν κυρίως στο data processing, και στη δημιουργία στοιχειωδών αυτοματισμών που θα μείωναν τη χειρονακτική εργασία. Σταδιακά, όμως, καθώς η τεχνολογία αναπτύχθηκε, η πληροφορική άρχισε να προσφέρει πιο ολοκλήρωμένες λύσεις στον πυρήνα των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.

Για παράδειγμα αναπτύχθηκαν λύσεις Business Process Management, που συνέβαλαν όχι απλώς στο να αυτοματοποιηθούν υφιστάμενες διαδικασίες, αλλά να ανασχεδιαστούν, να προσομοιωθούν και να υποστηριχθούν «end to end», συμβάλλοντας έτσι στην αύξηση της αποδοτικότητας του οργανισμού. Ανάλογα, οι τεχνολογίες επιχειρηματικής ευφυΐας έχουν συνδράμει στη βελτιστοποίηση της λήψης αποφάσεων, με θετικά αποτελέσματα στη διαχείριση του κόστους, στη λήψη αποφάσεων marketing, κ.λπ.

Τέλος, τα τελευταία χρόνια, όπου ο όγκος αλλά και η πολυπλοκότητα των δεδομένων έχει αυξηθεί θεαματικά, ενώ ταυτόχρονα απαιτείται ολο και μεγαλύτερη ταχύτητα στη λήψη αποφάσεων, τα συστήματα predictive analytics και γενικότερα decision support systems αποκτούν διαρκώς αυξανόμενη σημασία, όπως για παράδειγμα τα συστήματα credit risk, anti-fraud, analytical CRM, κ.λπ.

Banker's review: Ενα από τα πιο σημαντικά ζητήματα στη Διαχείριση Κόστους είναι η γνώση για τις πραγματικές πηγές κόστους σε έναν οργανισμό. Πώς εξασφαλίζει η πληροφορική την καλύτερη γνώση σε αυτό το επίπεδο; Με ποιο τρόπο μπορούν να αποσαφηνιστούν οι δομές κόστους;

Νικόλαος Φερτάκης:
Στον τραπεζικό κλάδο αλλά και γενικότερα στις εταιρείες που παρέχουν υπηρεσίες, η προσπάθεια για την αποσαφήνιση των δομών κόστους γίνεται ιδιαίτερα πολύπλοκη, καθώς υπάρχει η τάση για διαρκώς περισσότερο εξατομικευμένα προϊόντα και υπηρεσίες.

Η μεθοδολογία Activity Based Costing αποτελεί ένα εργαλείο που μπορεί να συνδράμει προς αυτή την κατεύθυνση και αρκετά πληροφοριακά συστήματα έχουν ενσωματώσει τέτοιες υλοποιήσεις, κυρίως σε ότι αφορά την ανάλυση του κόστους συναλλαγών.

Εξειδικεύοντας όμως στον τραπεζικό κλάδο, η πληροφορική έχει διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στον προσδιορισμό όχι μόνο του άμεσου αλλά και του έμμεσου κόστους. Οι μεθοδολογίες, π.χ. Risk Based Pricing, που υποστηρίζονται από εξελιγμένα πληροφοριακά συστήματα, βοηθούν στον προσδιορισμό του «κόστους» ενός δανειακού προϊόντος το οποίο - αν συνυπολογίσουμε στο βασικό κόστος χρήματος και την εκτίμηση για την ικανότητα του κάθε πελάτη ξεχωριστά να είναι συνεπής κατά την αποπληρωμή του δανείου του -αντικατοπτρίζεται εν τέλει και στο επιτόκιο.

Οι τεχνικές αυτές, παρουσιάζουν σημαντικά οφέλη τόσο για τις τράπεζες όσο και για τους πελάτες όπου οι συνεπέστεροι, ανάλογα με την πολιτική των τραπεζών, μπορεί να επιβραβευθούν.

Banker's review: Η τεχνολογία γίνεται ολοένα και φθηνότερη. Ποιες είναι οι τεχνολογίες εκείνες που σήμερα αποτελούν μέσο για πιο προσιτή καινοτομία;

Νικόλαος Φερτάκης:
Ο περιβόητος «νόμος του Moore» στην πληροφορική, περιγράφει ότι ο αριθμός των τρανζίστορς σε ένα ολοκληρωμένο κύκλωμα, και κατά συνέπεια η υπολογιστική ισχύς, η μνήμη των υπολογιστών, διπλασιάζεται κάθε δύο περίπου χρόνια.

Υπό αυτό το πρίσμα, πράγματι, η τεχνολογία γίνεται ολοένα και πιο οικονομική. Καθώς όμως αυξάνονται διαρκώς και οι απαιτήσεις των σύγχρονων εφαρμογών σε υπολογοστική ισχύ, οι επενδύσεις σε τεχνολογικές υποδομές μάλλον αυξάνονται παρά μειώνονται τα τελευταία χρόνια.

Κατά συνέπεια, η σωστή βάση για να αξιολογήσουμε μια τεχνολογία δεν είναι το καθαυτό κόστος της, αλλά η εφαρμογή της στην επιχείρηση και το όφελος που λαμβάνουμε από αυτή. Είναι απαραίτητο κάθε επένδυση στην πληροφορική να εξετάζεται υπό το πρίσμα «κόστους- οφέλους» και να προκρίνεται μόνο εφόσον το ισοζύγιο είναι θετικό.

Για παράδειγμα, τα ATMs έφεραν επανάσταση στον τρόπο εξυπηρέτησης των πελατών, με ταυτόχρονα θετικό αντίκτυπο και στο κόστος διεκπεραίωσης των συναλλαγών. Πόσο όμως θα συνέφερε μια τράπεζα να έχει εγκαταστήσει ένα ATM σε κάθε πόλη και χωριό της Ελλάδας;

Εν κατακλείδι, θα έλεγα πως δεν υπάρχει κάποια «προφανής» τεχνολογία που θα ταίριαζε εξίσου σε όλους τους οργανισμούς. Αντίθετα κάθε τεχνολογική λύση πρέπει να σχεδιάζεται και να μελετάται προσεκτικά με βάσει τις ιδιαίτερες ανάγκες που καλείται να καλύψει.

Banker's review: Πώς έχει εξελιχθεί ο ρόλος της πληροφορικής σε ότι αφορά τη Διαχείριση Κόστους για όλο το εύρος της επιχείρησης τα τελευταία χρόνια;

Νικόλαος Φερτάκης:
Ο ρόλος της πληροφορικής σε ότι αφορά τη διαχείριση του κόστους έχει εξελιχθεί παράλληλα με την ανάπτυξη της ίδιας της πληροφορικής. Ετσι, στα πρώτα χρόνια επικεντρωνόμασταν κυρίως στο data processing, και στη δημιουργία στοιχειωδών αυτοματισμών που θα μείωναν τη χειρονακτική εργασία. Σταδιακά, όμως, καθώς η τεχνολογία αναπτύχθηκε, η πληροφορική άρχισε να προσφέρει πιο ολοκλήρωμένες λύσεις στον πυρήνα των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.

Για παράδειγμα αναπτύχθηκαν λύσεις Business Process Management, που συνέβαλαν όχι απλώς στο να αυτοματοποιηθούν υφιστάμενες διαδικασίες, αλλά να ανασχεδιαστούν, να προσομοιωθούν και να υποστηριχθούν «end to end», συμβάλλοντας έτσι στην αύξηση της αποδοτικότητας του οργανισμού. Ανάλογα, οι τεχνολογίες επιχειρηματικής ευφυΐας έχουν συνδράμει στη βελτιστοποίηση της λήψης αποφάσεων, με θετικά αποτελέσματα στη διαχείριση του κόστους, στη λήψη αποφάσεων marketing, κ.λπ.

Τέλος, τα τελευταία χρόνια, όπου ο όγκος αλλά και η πολυπλοκότητα των δεδομένων έχει αυξηθεί θεαματικά, ενώ ταυτόχρονα απαιτείται ολο και μεγαλύτερη ταχύτητα στη λήψη αποφάσεων, τα συστήματα predictive analytics και γενικότερα decision support systems αποκτούν διαρκώς αυξανόμενη σημασία, όπως για παράδειγμα τα συστήματα credit risk, anti-fraud, analytical CRM, κ.λπ.

Banker's review: Ενα από τα πιο σημαντικά ζητήματα στη Διαχείριση Κόστους είναι η γνώση για τις πραγματικές πηγές κόστους σε έναν οργανισμό. Πώς εξασφαλίζει η πληροφορική την καλύτερη γνώση σε αυτό το επίπεδο; Με ποιο τρόπο μπορούν να αποσαφηνιστούν οι δομές κόστους;

Νικόλαος Φερτάκης:
Στον τραπεζικό κλάδο αλλά και γενικότερα στις εταιρείες που παρέχουν υπηρεσίες, η προσπάθεια για την αποσαφήνιση των δομών κόστους γίνεται ιδιαίτερα πολύπλοκη, καθώς υπάρχει η τάση για διαρκώς περισσότερο εξατομικευμένα προϊόντα και υπηρεσίες.

Η μεθοδολογία Activity Based Costing αποτελεί ένα εργαλείο που μπορεί να συνδράμει προς αυτή την κατεύθυνση και αρκετά πληροφοριακά συστήματα έχουν ενσωματώσει τέτοιες υλοποιήσεις, κυρίως σε ότι αφορά την ανάλυση του κόστους συναλλαγών.

Εξειδικεύοντας όμως στον τραπεζικό κλάδο, η πληροφορική έχει διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στον προσδιορισμό όχι μόνο του άμεσου αλλά και του έμμεσου κόστους. Οι μεθοδολογίες, π.χ. Risk Based Pricing, που υποστηρίζονται από εξελιγμένα πληροφοριακά συστήματα, βοηθούν στον προσδιορισμό του «κόστους» ενός δανειακού προϊόντος το οποίο - αν συνυπολογίσουμε στο βασικό κόστος χρήματος και την εκτίμηση για την ικανότητα του κάθε πελάτη ξεχωριστά να είναι συνεπής κατά την αποπληρωμή του δανείου του -αντικατοπτρίζεται εν τέλει και στο επιτόκιο.

Οι τεχνικές αυτές, παρουσιάζουν σημαντικά οφέλη τόσο για τις τράπεζες όσο και για τους πελάτες όπου οι συνεπέστεροι, ανάλογα με την πολιτική των τραπεζών, μπορεί να επιβραβευθούν.

Banker's review: Η τεχνολογία γίνεται ολοένα και φθηνότερη. Ποιες είναι οι τεχνολογίες εκείνες που σήμερα αποτελούν μέσο για πιο προσιτή καινοτομία;

Νικόλαος Φερτάκης:
Ο περιβόητος «νόμος του Moore» στην πληροφορική, περιγράφει ότι ο αριθμός των τρανζίστορς σε ένα ολοκληρωμένο κύκλωμα, και κατά συνέπεια η υπολογιστική ισχύς, η μνήμη των υπολογιστών, διπλασιάζεται κάθε δύο περίπου χρόνια.

Υπό αυτό το πρίσμα, πράγματι, η τεχνολογία γίνεται ολοένα και πιο οικονομική. Καθώς όμως αυξάνονται διαρκώς και οι απαιτήσεις των σύγχρονων εφαρμογών σε υπολογοστική ισχύ, οι επενδύσεις σε τεχνολογικές υποδομές μάλλον αυξάνονται παρά μειώνονται τα τελευταία χρόνια.

Κατά συνέπεια, η σωστή βάση για να αξιολογήσουμε μια τεχνολογία δεν είναι το καθαυτό κόστος της, αλλά η εφαρμογή της στην επιχείρηση και το όφελος που λαμβάνουμε από αυτή. Είναι απαραίτητο κάθε επένδυση στην πληροφορική να εξετάζεται υπό το πρίσμα «κόστους- οφέλους» και να προκρίνεται μόνο εφόσον το ισοζύγιο είναι θετικό.

Για παράδειγμα, τα ATMs έφεραν επανάσταση στον τρόπο εξυπηρέτησης των πελατών, με ταυτόχρονα θετικό αντίκτυπο και στο κόστος διεκπεραίωσης των συναλλαγών. Πόσο όμως θα συνέφερε μια τράπεζα να έχει εγκαταστήσει ένα ATM σε κάθε πόλη και χωριό της Ελλάδας;

Εν κατακλείδι, θα έλεγα πως δεν υπάρχει κάποια «προφανής» τεχνολογία που θα ταίριαζε εξίσου σε όλους τους οργανισμούς. Αντίθετα κάθε τεχνολογική λύση πρέπει να σχεδιάζεται και να μελετάται προσεκτικά με βάσει τις ιδιαίτερες ανάγκες που καλείται να καλύψει.


Banker's review: Υπάρχουν τεχνολογίες που αποτελούν «μαύρη τρύπα» για την επιχείρηση; Για παράδειγμα, ο τομέας του security;

Νικόλαος Φερτάκης:
Δεν νομίζω ότι μπορούμε να μιλάμε για τεχνολογικές «μαύρες τρύπες» υπό αυτή την έννοια. Κάθε τεχνολογική λύση εμπεριέχει άμεσα και έμμεσα κόστη που διαμορφώνουν και το λεγόμενο Total Cost of Ownership (TCO).

Ενα από αυτά τα κόστη είναι και ο τομέας του Security που αναφέρετε.
Οταν τέτοια κόστη δεν έχουν υπολογιστεί έγκαιρα και εμφανίζονται μεμονωμένα, δημιουργείται πράγματι η αίσθηση της «μαύρης τρύπας», η οποία όμως κατά την άποψή μου δεν είναι ορθή. Κανείς εξάλλου δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι τα πληροφοριακά συστήματα, τα οποία υποστηρίζουν ολοένα και πιο ζωτικής σημασίας λειτουργίες της επιχείρησης, οφείλουν να είναι ασφαλή.

Κατά τη γνώμη μου, πιο κοντά στην έννοια της «μαύρης τρύπας» της τεχνολογίας σε έναν οργανισμό, βρίσκεται η διαχείριση απαρχαιωμένων εφαρμογών - legacy, οι οποίες ενώ η τεχνολογία τους είναι ξεπερασμένη εξακολουθούν να είναι εγκατεστημένες στην παραγωγή. Υπάρχει ένα σημείο καμπής, πέραν του οποίου το κόστος συντήρησης των εφαρμογών αυτών είναι μεγάλο, για διάφορους όμως λόγους δεν αποφασίζεται η αντικατάσταση και ο εκσυγχρονισμός τους. Συχνά οι εφαρμογές αυτές καταλήγουν να αποτελούν  «βαρίδια» για το IT δυσχεραίνοντας τον εκμοντερνισμό και την καινοτομία.

Banker's review: Σήμερα, πολλά προϊόντα και υπηρεσίες βασίζουν πλέον τον κύκλο ζωής τους στην τεχνολογία. Τι σημαίνει αυτό για τους ανθρώπους της τεχνολογίας και τη σχέση τους με τα υπόλοιπα τμήματα του οργανισμού;

Νικόλαος Φερτάκης:
Κατά την άποψή μου, υπάρχει μια μεγάλη ευκαιρία για τους ανθρώπους της πληροφορικής στην Ελλάδα, η οποία δεν έχει αξιοποιηθεί επαρκώς. Τα σύγχρονα συστήματα απαιτούν ένα πολύ ευρύ γνωστικό πεδίο:

Πρώτον πληροφορικής, για να μπορεί κανείς να προγραμματίσει τον κώδικα που απαιτείται, να κατανοεί τις δομές δεδομένων κ.λπ. Δεύτερον, μαθηματικών για να μπορούν να κατανοηθούν και να χρησιμοποιηθούν αποτελεσματικά τα διάφορα στατιστικά μοντέλα, και τρίτον τραπεζικής για να μπορούμε να έχουμε άποψη επί των εξεταζόμενων επιχειρηματικών δεδομένων, αποφάσεων και στόχων.

Πολύ συχνά, τα τμήματα «μηχανογράφησης» περιορίζονται μόνο στην εγκατάσταση τέτοιων συστημάτων στους Servers, ή στην καλύτερη περίπτωση στη συγγραφή κάποιων scripts, ενώ το «κενό» του ανθρώπου που κατέχει την end to end γνώση του κυκλώματος καλύπτεται συχνά από ανθρώπους εκτός της πληροφορικής.

Στο πνεύμα αυτό, εκτιμώ ότι οι άνθρωποι της τεχνολογίας πρέπει να διευρύνουν τους ορίζοντές τους και να επεκτείνουν το γνωστικό τους πεδίο, επιδεικνύοντας αυξημένη επιχειρηματικότητα και εξωστρέφεια.

Banker's Review (T. 024)
« 1 2 »

Έχετε άποψη;
Ο σχολιασμός των άρθρων προϋποθέτει την Είσοδο σας στο Banker's Review Online.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Συγχωνεύσεις και εξαγορές

Private banking

Πιστωτική κρίση

Credit Risk management

Enterprise risk management

Best work place

Multichannel Strategy

Innovation

International Banking

Outsourcing

©2018 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778