Banker's Review Online - Μια ελληνική Silicon Valley ζητά την προσοχή των επενδυτών

Παρασκευή, 21 Σεπτεμβρίου 2018

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Investments

Μια ελληνική Silicon Valley ζητά την προσοχή των επενδυτών

12 Νοεμβρίου 2010 | 12:39 Γράφει ο Γιάννης  Μουρατίδης Topics: Innovation,Investments

Σε μια περίοδο που η ελληνική οικονομία αναζητά διεξόδους, το περιοδικό Banker’s Review ξεκινά μια νέα στήλη, στην οποία θα παρουσιάζονται τομείς, οι οποίοι θα μπορούσαν να αποτελέσουν επενδυτικές ευκαιρίες. Σε αυτό το τεύχος ξεκινάμε με ένα τομέα που ίσως λίγοι θα πίστευαν ότι υπάρχει στην ελληνική αγορά, αυτόν της μικροηλεκτρονικής / νανοηλεκτρονικής, στον οποίο δραστηριοποιούνται δεκάδες ελληνικές επιχειρήσεις μαζί με εταιρείες κολοσσούς, όπως οι Intel, AMD και Qualcomm.

Η Silicon Valley, νότια της πόλης του San Francisco, φιλοξενεί σήμερα ορισμένες από τις μεγαλύτερες εταιρείες τεχνολογίας στον κόσμο, όπως οι Apple, Google, Facebook, HP, Intel, Cisco, eBay, Adobe, Oracle και Yahoo. Ωστόσο, η περιοχή αρχικά πήρε το όνομά της, επειδή σε αυτήν συγκεντρώθηκε ένας μεγάλος αριθμός καινοτόμων εταιρειών στον τομέα των ημιαγωγών (silicon chip).

Οι επεξεργαστές των ηλεκτρονικών υπολογιστών και των κινητών τηλεφώνων είναι σήμερα από τα ευρύτερα χρησιμοποιούμενα προϊόντα της τεχνολογίας των ημιαγωγών και αυτά που δημιουργούν το μεγαλύτερο μερίδιο του κύκλου εργασιών με ποσοστό πάνω από το 85%.

Σύμφωνα, όμως, με τους αναλυτές, αλλά και με τις πιο πρόσφατες δηλώσεις των υψηλόβαθμων στελεχών των εταιρειών Intel, AMD και Qualcomm, οι οποίες έχουν τη μερίδα του λέοντος στην παραγωγή επεξεργαστών, το νέο πεδίο ανταγωνισμού, είναι όλες οι ηλεκτρονικές συσκευές που βρίσκονται γύρω μας και με πολύ φθηνούς επεξεργαστές θα αποκτήσουν τεχνητή νοημοσύνη.

Σήμερα, η Silicon Valley απορροφά σχεδόν το 1/3 των επενδυτικών κεφαλαίων, κυρίως Venture Capitals, που στοχεύουν στην ανάπτυξη της τεχνολογίας και από το 2000 έχει δικό της χρηματιστηριακό δείκτη, στον οποίο περιλαμβάνονται 150 εταιρείες.

38o 14' Β, 21o 44' Ε
Μερικές χιλιάδες χιλιόμετρα δυτικότερα του San Francisco βρίσκεται η πόλη της Πάτρας. Γύρω από την πόλη, στην αρχή της χιλιετίας ξεκίνησε η δημιουργία, σε κλίμακα, μιας Silicon Valley που συγκεντρώνει εταιρείες με αντικείμενο την ανάπτυξη προϊόντων υψηλής τεχνολογίας, κυρίως στον τομέα των ημιαγωγών.

Σήμερα, εντοπίζεται εκεί ένας ισχυρός πόλος συγκέντρωσης εταιρειών, ερευνητικών κέντρων και πανεπιστημιακών εργαστηρίων, που τροφοδοτείται από το Πανεπιστήμιο και υποστηρίζεται από το Επιστημονικό Πάρκο. Ως συνδετικός κρίκος των φορέων καινοτομίας που εδρεύουν στην Πάτρα (και όχι μόνο) λειτουργεί  το mi-Cluster, ο πρώτος Συνεργατικός Σχηματισμός καινοτομίας (innovation cluster) στην Ελλάδα.

Οπως αναφέρει ο καθ. Βασίλειος Μακιός, Γεν. Δ/ντής του Corallia, «Καταφέραμε μέσα σε μόλις 3,5 χρόνια, να πετύχουμε το ακατόρθωτο για τα ελληνικά δεδομένα. Συγκεντρώσαμε τις ελληνικές καινοτόμες και εξαγωγικές επιχειρήσεις, τις διασύνδεσαμε, αναδείξαμε τις ευκαιρίες συνεργασίας μεταξύ τους αλλά και με την ακαδημαϊκή και ερευνητική κοινότητα, προσεγγίσαμε επενδυτικά κεφάλαια, προσελκύσαμε πολυεθνικές και εμφυσήσαμε το όραμα στους νέους επιχειρηματίες, επιστήμονες, ερευνητές, καθηγητές ότι μπορούμε να πετύχουμε όταν εργαστούμε συντονισμένα και συνεργατικά».

Με το mi-cluster είναι συνδεδεμένες σήμερα 130 περίπου φορείς-μέλη, εκ των οποίων 72 βιομηχανικά μέλη (επιχειρήσεις), 40 μέλη από την ακαδημαϊκή - ερευνητική κοινότητα και 14 μέλη-πάροχοι και σύμβουλοι σε εξειδικευμένα χρηματοοικονομικά, νομικά, εκπαιδευτικά θέματα αλλά και ζητήματα πιστοποίησης ποιότητας. Ως προς τη γεωγραφική διασπορά ανά την Ελλάδα, σημεία με μεγαλύτερη γεωγραφική συγκέντρωση είναι η Αθήνα (76), η Πάτρα (22), η Θεσσαλονίκη (9), το Ηράκλειο Κρήτης (4) και άλλες πόλεις, ενώ ως βασικό σημείο διεπαφής όλων των φορέων-μελών έχει καθιερωθεί το Κέντρο Καινοτομίας Μικροηλεκτρονικής στο Μαρούσι και το πρόσφατο Κέντρο που δημιουργήθηκε στην Πάτρα.

Οπως μας λέει ο Δρ. Νίκος Βογιατζής, Δ/ντής Τεχνολογίας και Επιχειρησιακών Λειτουργιών του Corallia «Η δυναμική προϋπήρχε στον τομέα της μικροηλεκτρονικής, όπως υπάρχει και σε άλλους σημαντικούς κλάδους στην Ελλάδα, π.χ. στην βιο-αγροδιατροφή, στις εφαρμογές κινητής τηλεφωνίας, στις τεχνολογίες διαστήματος, στις creative technologies, στην ενέργεια, κ.ά. Αυτό που έλλειπε ήταν ο συντονισμός, η διασύνδεση, η συνεργασία, ο συγχρονισμός προς ένα κοινό στόχο, η επίτευξη του οποίου επιφέρει πολλαπλά οφέλη, τόσο για τους άμεσα εμπλεκόμενους φορείς όσο και για τη χώρα μας».

Η Silicon Valley, νότια της πόλης του San Francisco, φιλοξενεί σήμερα ορισμένες από τις μεγαλύτερες εταιρείες τεχνολογίας στον κόσμο, όπως οι Apple, Google, Facebook, HP, Intel, Cisco, eBay, Adobe, Oracle και Yahoo. Ωστόσο, η περιοχή αρχικά πήρε το όνομά της, επειδή σε αυτήν συγκεντρώθηκε ένας μεγάλος αριθμός καινοτόμων εταιρειών στον τομέα των ημιαγωγών (silicon chip).

Οι επεξεργαστές των ηλεκτρονικών υπολογιστών και των κινητών τηλεφώνων είναι σήμερα από τα ευρύτερα χρησιμοποιούμενα προϊόντα της τεχνολογίας των ημιαγωγών και αυτά που δημιουργούν το μεγαλύτερο μερίδιο του κύκλου εργασιών με ποσοστό πάνω από το 85%.

Σύμφωνα, όμως, με τους αναλυτές, αλλά και με τις πιο πρόσφατες δηλώσεις των υψηλόβαθμων στελεχών των εταιρειών Intel, AMD και Qualcomm, οι οποίες έχουν τη μερίδα του λέοντος στην παραγωγή επεξεργαστών, το νέο πεδίο ανταγωνισμού, είναι όλες οι ηλεκτρονικές συσκευές που βρίσκονται γύρω μας και με πολύ φθηνούς επεξεργαστές θα αποκτήσουν τεχνητή νοημοσύνη.

Σήμερα, η Silicon Valley απορροφά σχεδόν το 1/3 των επενδυτικών κεφαλαίων, κυρίως Venture Capitals, που στοχεύουν στην ανάπτυξη της τεχνολογίας και από το 2000 έχει δικό της χρηματιστηριακό δείκτη, στον οποίο περιλαμβάνονται 150 εταιρείες.

38o 14' Β, 21o 44' Ε
Μερικές χιλιάδες χιλιόμετρα δυτικότερα του San Francisco βρίσκεται η πόλη της Πάτρας. Γύρω από την πόλη, στην αρχή της χιλιετίας ξεκίνησε η δημιουργία, σε κλίμακα, μιας Silicon Valley που συγκεντρώνει εταιρείες με αντικείμενο την ανάπτυξη προϊόντων υψηλής τεχνολογίας, κυρίως στον τομέα των ημιαγωγών.

Σήμερα, εντοπίζεται εκεί ένας ισχυρός πόλος συγκέντρωσης εταιρειών, ερευνητικών κέντρων και πανεπιστημιακών εργαστηρίων, που τροφοδοτείται από το Πανεπιστήμιο και υποστηρίζεται από το Επιστημονικό Πάρκο. Ως συνδετικός κρίκος των φορέων καινοτομίας που εδρεύουν στην Πάτρα (και όχι μόνο) λειτουργεί  το mi-Cluster, ο πρώτος Συνεργατικός Σχηματισμός καινοτομίας (innovation cluster) στην Ελλάδα.

Οπως αναφέρει ο καθ. Βασίλειος Μακιός, Γεν. Δ/ντής του Corallia, «Καταφέραμε μέσα σε μόλις 3,5 χρόνια, να πετύχουμε το ακατόρθωτο για τα ελληνικά δεδομένα. Συγκεντρώσαμε τις ελληνικές καινοτόμες και εξαγωγικές επιχειρήσεις, τις διασύνδεσαμε, αναδείξαμε τις ευκαιρίες συνεργασίας μεταξύ τους αλλά και με την ακαδημαϊκή και ερευνητική κοινότητα, προσεγγίσαμε επενδυτικά κεφάλαια, προσελκύσαμε πολυεθνικές και εμφυσήσαμε το όραμα στους νέους επιχειρηματίες, επιστήμονες, ερευνητές, καθηγητές ότι μπορούμε να πετύχουμε όταν εργαστούμε συντονισμένα και συνεργατικά».

Με το mi-cluster είναι συνδεδεμένες σήμερα 130 περίπου φορείς-μέλη, εκ των οποίων 72 βιομηχανικά μέλη (επιχειρήσεις), 40 μέλη από την ακαδημαϊκή - ερευνητική κοινότητα και 14 μέλη-πάροχοι και σύμβουλοι σε εξειδικευμένα χρηματοοικονομικά, νομικά, εκπαιδευτικά θέματα αλλά και ζητήματα πιστοποίησης ποιότητας. Ως προς τη γεωγραφική διασπορά ανά την Ελλάδα, σημεία με μεγαλύτερη γεωγραφική συγκέντρωση είναι η Αθήνα (76), η Πάτρα (22), η Θεσσαλονίκη (9), το Ηράκλειο Κρήτης (4) και άλλες πόλεις, ενώ ως βασικό σημείο διεπαφής όλων των φορέων-μελών έχει καθιερωθεί το Κέντρο Καινοτομίας Μικροηλεκτρονικής στο Μαρούσι και το πρόσφατο Κέντρο που δημιουργήθηκε στην Πάτρα.

Οπως μας λέει ο Δρ. Νίκος Βογιατζής, Δ/ντής Τεχνολογίας και Επιχειρησιακών Λειτουργιών του Corallia «Η δυναμική προϋπήρχε στον τομέα της μικροηλεκτρονικής, όπως υπάρχει και σε άλλους σημαντικούς κλάδους στην Ελλάδα, π.χ. στην βιο-αγροδιατροφή, στις εφαρμογές κινητής τηλεφωνίας, στις τεχνολογίες διαστήματος, στις creative technologies, στην ενέργεια, κ.ά. Αυτό που έλλειπε ήταν ο συντονισμός, η διασύνδεση, η συνεργασία, ο συγχρονισμός προς ένα κοινό στόχο, η επίτευξη του οποίου επιφέρει πολλαπλά οφέλη, τόσο για τους άμεσα εμπλεκόμενους φορείς όσο και για τη χώρα μας».


Μια παγκόσμια αγορά που ξεπερνά το 1 τρις δολάρια
Στο σύνολο τους οι εταιρείες του κλάδου νανο-μικροηλεκτρονικής απευθύνονται στην παγκόσμια αγορά, ένας στόχος που συνεπάγεται μεγάλες ευκαιρίες εσόδων, αλλά και σκληρό ανταγωνισμό.

Τα πρώτα βήματα για την οργάνωση της επιχειρηματικής δραστηριότητας που υπήρχε στον τομέα αυτό ξεκίνησαν το 2005, με τη δημιουργία της Ενωσης Ελληνικής Βιομηχανίας Ημιαγωγών (HSIA - Hellenic Semiconductor Industry Association) με 13 εταιρείες. Σήμερα, η HSIA περιλαμβάνει πάνω από 50 βιομηχανικά μέλη και 30 πανεπιστήμια και ινστιτούτα στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Συνολικά οι εταιρείες του κλάδου παρέχουν εργασία σε 2000 άτομα, εκ των οποίων τα περισσότερα είναι μηχανικοί με κατάρτιση στην υψηλή τεχνολογία.

Σύμφωνα με το Διονύση Κολοκοτσά, Γενικό Διευθυντή της HSIA «Η ελληνική βιομηχανία νανο-μικροηλεκτρονικής αποτελεί ένα ελπιδοφόρο παράδειγμα για το πώς ένας κλάδος μικρομεσαίων επιχειρήσεων μπορεί να προσφέρει καινοτομία προστιθέμενης αξίας και να ανταγωνιστεί στη διεθνή αγορά. Σε αυτή τη δύσκολη περίοδο για τη χώρα, η HSIA μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο στην εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας και στη βελτίωση των εξαγωγών. Χρειάζεται όμως συνεχή και σημαντική υποστήριξη για την υλοποίηση της στρατηγικής της». Και συμπληρώνει ο ίδιος «Βασικός μας στόχος είναι να αναδεικνύουμε την καινοτομία που παράγουν οι ελληνικές επιχειρήσεις και να μετατρέψουμε τις θετικές εντυπώσεις σε επιχειρηματικές συνεργασίες».

Για το 2009, οι εταιρείες του κλάδου παρουσίασαν κύκλο εργασιών κοντά στα 350 εκατ. ευρώ, αυξημένο, παρά τη δύσκολη οικονομική συγκυρία, κατά 4% σε σχέση με το 2008. Σχεδόν το 90% του κύκλου εργασιών προέρχεται από εξαγωγές.

Το πελατολόγιό εστιάζει κυρίως στους τομείς των τηλεπικοινωνιών και της άμυνας, ενώ διευρύνεται και προς τους τομείς του βιομηχανικού αυτοματισμού, της ενέργειας και της υγείας. Μεταξύ των εταιρειών πελατών βρίσκονται οι ATT, Brazil Telecom, Broadcom, CERN, Cypress, EADS Avionics, Freescale, Frigoglass, Fujitsu, Goodrich, Intel, Israel Aerospace Industries, Jazz, LG, Lockheed Martin, Mitsubishi, Motorola, NASA, Netlogic, NTT, O2 UK, OKI, Omega, Panasonic, Philips, RFMD, Rockwell Collins, Samsung, Sharp, Skyworks, Sony, T-Mobile, Texas Instruments, Toshiba και Xerox.

Επενδύσεις σε marketing και πωλήσεις πρωτεύουν στόχος
Οι καινοτόμες ιδέες δεν λείπουν από τις ελληνικές εταιρείες νανο-μικροηλεκτρονικής, οι οποίες έχουν ήδη να επιδείξουν σημαντικά επιτεύγματα σε παγκόσμιο επίπεδο. Οπως μας λέει ο Διονύσης Κολοκοτσάς, «Οι ελληνικές εταιρείες νανο-μικροηλεκτρονικής είναι πολύ ανταγωνιστικές σε διεθνές επίπεδο όσον αφορά τις καινοτομίες στην έρευνα και ανάπτυξη. Ωστόσο, δε συμβαίνει το ίδιο στον τομέα του marketing και των πωλήσεων. Πρακτικά, στις περισσότερες των εταιρειών, το marketing και οι πωλήσεις βασίζονται στους ίδιους ανθρώπους που ασχολούνται με το R&D, οι οποίοι είναι συχνά και οι επιχειρηματίες».

Το αποτέλεσμα είναι τα καινοτόμα προϊόντα να μη γνωρίζουν σε αρκετές περιπτώσεις την προβολή που τους αξίζει, κάτι που πρέπει να συμβεί σε ένα στενό πλαίσιο χρόνου, πριν η καινοτομία τους ξεθωριάσει.

Ο Ιάκωβος Σταμούλης, Διευθυντής Τεχνολογίας της Think Silicon, η οποία εξειδικεύεται στην παραγωγή ολοκληρωμένων ημιαγωγών που βελτιώνουν την απεικόνιση γραφικών σε κινητά τηλέφωνα, αναφέρει στη συζήτησή μας ότι η εταιρεία του θα αξιοποιούσε πρώτιστα μια χρηματοδότηση για την ενίσχυση του marketing και των πωλήσεων, ώστε να επεκταθεί στις αγορές της Β. Αμερικής και Ασίας.

Αντίστοιχα, είναι τα πλάνα της Analogies. Σύμφωνα με τον Γιάννη Κικίδη, Αντιπρόεδρο του Δ.Σ., Διευθύνοντα Σύμβουλο και υπεύθυνο για τη διοίκηση και ανάπτυξη της εταιρείας, «η Analogies έχει στόχο ένα κύκλο εργασιών 2 εκατ. δολαρίων μέχρι το 2013 και 5 εκατ. δολαρίων μέχρι το 2015. Προκειμένου να το πετύχει αυτό χρειάζεται ενίσχυση των τμημάτων πωλήσεων και marketing, στοχεύοντας στις αγορές ΗΠΑ, Ισραήλ, καθώς και στις αναπτυσσόμενες χώρες της Ανατολικής Ασίας». Σύμφωνα με τον Γ. Κικίδη το τμήμα της αγοράς που απευθύνεται η Analogies έχει κύκλο εργασιών 500 εκατ. δολαρίων ετησίως και αναμένεται να διπλασιαστεί.

Σύμφωνα με τον Δ. Κολοκοτσά, οι εταιρείες του κλάδου έχουν ήδη προσελκύσει πάνω από 30 εκατ. δολάρια σε επενδύσεις από Venture Capitals και περίπου 80 εκατ. δολάρια από απευθείας επενδύσεις μεγάλων πολυεθνικών εταιρειών. Ωστόσο, οι ανάγκες χρηματοδότησης είναι πολύ μεγαλύτερες, δεδομένου ότι η εξαγωγική κατεύθυνση των εταιρειών μικροηλεκτρονικής τις φέρνει αντιμέτωπες με πολύ δυνατούς παίκτες, οι οποίοι υποστηρίζονται από πολύ ισχυρότερες ιδιωτικές και κρατικές χρηματοδοτήσεις.

Η πετυχημένη πορεία κάποιων εταιρειών στην αναζήτηση χρηματοδότησης, όπως για παράδειγμα της Helic, η οποία κατάφερε να προσελκύσει επενδύσεις ιδιωτών 6 εκατ. ευρώ και έχει φτάσει σε ένα κύκλο εργασιών 10 εκατ. δολαρίων σε 6 χώρες, δεν είναι ο κανόνας. Η Nanotropic, θυγατρική εταιρεία της Helic, έχοντας εξασφαλίσει επιχορήγηση ύψους 670.000 ευρώ για λειτουργικά έξοδα, εξοπλισμό και διασφάλιση πνευματικών δικαιωμάτων, αναζητά ιδιωτικά κεφάλαια που θα της επιτρέψουν να επεκταθεί πολύ γρήγορα στις διεθνείς αγορές.

Στον ίδιο παρανομαστή βρίσκονται αρκετές ακόμα εταιρείες του κλάδου. Η Almatech, μια εταιρεία που έχει σαν αντικείμενο τον σχεδιασμό και την παροχή υποσυστημάτων ολοκληρωμένων κυκλωμάτων, είδε μια αρνητική διακύμανση στο τζίρο της προηγούμενης χρονιάς, η οποία θα μπορούσε θα είναι αποφευχθεί αν η εταιρεία είχε τη δυνατότητα να δημιουργήσει ένα ευρύτερο πορτφόλιο λύσεων και μια δυνατότερη ομάδα πωλήσεων και marketing για να επιταχύνει τη διανομή τους στην αγορά.

No business without risk
Πρόσφατα γράφτηκε ένα άρθρο για τον Paul Allen, έναν εκ των ιδρυτών της Micosoft, ο οποίος αν και είχε επενδύσει εκατομμύρια δολάρια σε κατοχύρωση πατέντων, δεν κατάφερε να αποκομίσει κέρδη από αυτήν του την επένδυση. Στην παγκοσμιοποιημένη αγορά που απευθύνονται οι εταιρείες νανο-μικροηλεκτρονικής, η καινοτόμος ιδέα έχει κατά κανόνα ημερομηνία λήξεως. Οι περιπτώσεις που ένα προϊόν είναι τόσο καλό, ώστε να δημιουργεί ένα άτυπο μονοπώλιο είναι οι εξαιρέσεις.

Επομένως, ο σωστός συντονισμός υλοποίησης της ιδέας με τις ανάγκες της αγοράς είναι απαραίτητη προϋπόθεση επιτυχίας. Οταν βρεθεί το κατάλληλο χρονικό παράθυρο, οι δράσεις προώθησης και πωλήσεων θα πρέπει να έχουν δύναμη και βάθος.

Ενας τέτοιος συντονισμός απαιτεί γνώση της αγοράς, τόσο από την πλευρά των επιχειρηματιών, οι οποίοι είναι λάθος να αντιμετωπίζουν την έρευνα ως αυτοσκοπό, αλλά κυρίως των επενδυτών που θα χρειαστεί να μυηθούν σε εξειδικευμένα θέματα υψηλής τεχνολογίας.

Παρά τις δυσκολίες που εμπεριέχει ένα επιτυχημένο επιχειρηματικό σχέδιο σε μια περίοδο που η Ελλάδα αναζητά ανάπτυξη των εξαγωγών της, οι τομείς που μπορούν να πετύχουν κάτι τέτοιο δεν είναι πολλοί. Ως εκ τούτου ευκαιρίες, όπως αυτές που δημιουργεί ο τομέας νανο-μικροηλεκτρονικής δεν πρέπει να πηγαίνουν χαμένες.

Banker's Review (T. 018)
« 1 2 3 »

Έχετε άποψη;
Ο σχολιασμός των άρθρων προϋποθέτει την Είσοδο σας στο Banker's Review Online.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Συγχωνεύσεις και εξαγορές

Private banking

Πιστωτική κρίση

Credit Risk management

Enterprise risk management

Best work place

Multichannel Strategy

Innovation

International Banking

Outsourcing

©2018 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778